Projekt nowelizacji Prawa o prokuraturze trafił do opiniowania 30 lipca. Zakłada rozdzielenie funkcji prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości, co oceniają pozytywnie Adwokatura i KRRP, a także m.in. likwidację Prokuratury Krajowej. Zgodnie z regulacją na stanowisko prokuratora generalnego mogłaby zostać powołana osoba, która ma co najmniej 20-letni staż jako prokurator lub sędzia w stanie czynnym. Określa też kompetencje i skład Krajowej Rady Prokuratorów.
Czytaj: Adwokat na prokuratora generalnego? Adwokatura widzi taką możliwość>>
Zmiany w projekcie
Zgodnie z projektem prokuratora generalnego ma powoływać Sejm, za zgodą Senatu, a uchwałę w tym zakresie ma podejmować bezwzględną większością głosów. Wstępna propozycja zakładała, że kandydatów na prokuratora generalnego mieliby zgłaszać marszałkowi Sejmu:
- grupa co najmniej 35 posłów;
- grupa co najmniej 15 senatorów;
- Krajowa Rada Prokuratury, spośród osób które uzyskały poparcie co najmniej 60 prokuratorów w stanie czynnym;
- Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
- organizacje pozarządowe, których zadania statutowe obejmują działania związane z ochroną zasady demokratycznego państwa prawnego, ochrony praworządności i praw człowieka oraz które realizowały te zadania przez okres co najmniej 3 lat poprzedzających dzień zgłoszenia kandydata.
NRA w swojej opinii wskazywała, że powinny też być uwzględnione samorządy adwokacki i radcowski. - Głos przedstawicieli tych środowisk jest szczególnie ważny, bo pochodzi od praktyków, którzy kandydata na przyszłego prokuratora generalnego mogą i powinni zgłosić, uwzględniając nie tylko jego kompetencje merytoryczne, ale także jego aktywności i postawy jako praktyka prawa, w relacjach ze wszystkimi pozostałymi uczestnikami wymiaru sprawiedliwości, co przy wykonywaniu funkcji prokuratora generalnego ma znaczenie, którego nie można zbagatelizować. Z pewnością więc te źródła rekomendacji i wskazań stanowić mogłyby istotne inspiracje przy dokonywaniu wyboru - zaznaczała w swoim stanowisku NRA.
Po zmianach kandydatów na prokuratora generalnego będą zgłaszać marszałkowi Sejmu:
- grupa co najmniej 35 posłów;
- grupa co najmniej 15 senatorów;
- Krajowa Rada Prokuratury, spośród osób które uzyskały poparcie co najmniej 60 prokuratorów w stanie czynnym;
- organizacje pozarządowe, których zadania statutowe, przez okres co najmniej 3 lat poprzedzających dzień zgłoszenia kandydata, obejmują działania związane
- z ochroną zasady demokratycznego państwa prawnego, ochrony praworządności i praw człowieka;
- Naczelna Rada Adwokacka;
- Krajowa Rada Radców Prawnych.
Taka sama zmiana zostaje wprowadzona w zakresie składu Krajowej Rady Prokuratorów. Zgodnie ze zmienionym projektem w jej skład wchodzić będą:
- przedstawiciel wybrany przez zebranie prokuratorów Prokuratury Generalnej, będący prokuratorem;
- przedstawiciele wybrani przez zgromadzenia prokuratorów w prokuraturach regionalnych, będący prokuratorami – po jednym z każdej prokuratury regionalnej;
- przedstawiciel wybrany przez zebranie prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej;
- przedstawiciel Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
- przedstawiciel Marszałka Sejmu;
- przedstawiciel Marszałka Senatu;
- przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości;
- przedstawiciel Krajowej Izby Radców Prawnych;
- przedstawiciel Naczelnej Rady Adwokackiej;
- przedstawiciel Krajowej Rady Sądownictwa, będący sędzią.
Cena promocyjna: 224.1 zł
|Cena regularna: 249 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 174.3 zł
Prokuratorzy przeciwni, konflikt interesów
O zmiany zapytaliśmy m.in. Związek Zawodowy Prokuratorów i Pracowników RP. - Nie ma zgody środowiska prokuratorskiego na to, aby przedstawiciele innych zawodów prawniczych, najczęściej nasi przeciwnicy procesowi, uczestniczyli w procedurze wyboru prokuratora generalnego. To tak jakby prokuratorzy brali udział w wyborze prezesów Naczelnej Rady Adwokatury czy Krajowej Izby Radców Prawnych. Podobna ocena dotyczy uzupełnienia składu o adwokatów i radców prawnych. Mamy tu oczywistą kolizję interesów procesowych. Trudno sobie wyobrazić, aby adwokat mający taki interes jako obrońca oskarżonego miał mieć wpływ, np. na sprawy kadrowe w prokuraturze - wskazuje Jacek Skała, przewodniczący Związku.
Dodaje, że w uzupełnionym projekcie nadal znajdują się "restrykcyjne przepisy kagańcowe, które należy natychmiast uchylić". - Brak również oczywistych rozwiązań w obszarze samorządu zawodowego. Wyboru przedstawicieli do KRP dokonywać bowiem mają zgromadzenia w prokuraturach regionalnych, w skład których wchodzą z urzędu prokuratorzy funkcyjni. Oznacza to, że grupa rządząca obecnie prokuraturą, de facto kształtować będzie skład KRP, która posiada kluczową rolę w wyborze przyszłego prokuratora generalnego. W tych wyborach głos każdego prokuratora musi być równie niezależny od tego, czy pełni funkcje i na którym szczeblu organizacyjnym pełni obowiązki. Obecne rozwiązania dyskryminują i marginalizują prokuratorów prokuratur rejonowych - podsumowuje.
Czytaj: Zakamuflowana czystka czy konieczna reforma prokuratury >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.