Rozporządzenie wprowadza listę usług zakazanych, których biegły rewident nie będzie mógł świadczyć na rzecz badanej jednostki. – Chodzi m.in. o usługi podatkowe dotyczące przygotowywania formularzy podatkowych, rozliczania podatku od wynagrodzeń, zobowiązań celnych czy świadczenia doradztwa podatkowego bądź doradztwa w zarządzaniu i procesie decyzyjnym – wylicza Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Pojawia się także wymóg rotacji firmy audytorskiej co 10 lat. Natomiast sprawozdanie z badania będzie zawierało nowe elementy.

– Chodzi m.in. o przedstawienie opisu najbardziej znaczących rodzajów ryzyka istotnego zniekształcenia wraz z podsumowaniem reakcji biegłego rewidenta na te rodzaje ryzyka – wyjaśnia Barbara Misterska-Dragan, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Zmiany czekają także system kontroli jakości badań. Za kontrole nad badaniami JZP odpowiedzialna będzie teraz Komisja Nadzoru Audytowego zamiast jak dotychczas KIBR. Z kolei w KNA nie będą mogły zasiadać osoby związane z biznesem audytorskim.

Choć nowe przepisy wchodzą w życie 17 czerwca, wciąż nie ma nowej ustawy krajowej regulującej zawód, a samo rozporządzenie, które nie zawiera przepisów przejściowych, pozostawia wiele wątpliwości interpretacyjnych. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów wydała komunikat, w którym podpowiada, od kiedy i w jakim zakresie należy stosować nowe przepisy (www.kibr.webserwer.pl/_doc/komunikaty/komunikat_2016_14.pdf).