Jednak w rzeczywistości wywierają one ogromny wpływ na praktykę stosowania prawa. Ten rodzaj dokumentów bywa określany jako soft-law, co dość dobrze oddaje fakt, że w wypadku tychże aktów – o charakterze pomocniczym czy interpretacyjnym – stosunkowo często granica między wykładnią a tworzeniem prawa jest trudna do uchwycenia. Jednym z takich dokumentów jest OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations, zwany Wytycznymi OECD.

 

 

Wytyczne OECD

Wytyczne OECD są bardzo ważnym środkiem interpretacji prawa podatkowego i nakazem nawet zdrowego rozsądku jest podążać za ich treścią zarówno przy tworzeniu prawa podatkowego, jak i jego wykładni. Ta dyrektywa dotyczy przy tym tak podatników, jak również organów prawodawczych oraz organów podatkowych. Nie jest jednak dopuszczalne przypisywanie Wytycznym OECD waloru zbliżonego do statusu przepisów prawa. Nie mogą być więc one np. samodzielną podstawą rozstrzygnięcia sprawy podatkowej. W szczególnych sytuacjach mogłyby natomiast służyć przełamaniu wyniku wykładni językowej przepisów prawa podatkowego (ustawowych i zawartych w rozporządzeniach), ale wyłącznie na korzyść podatnika.

 


Przepisy o cenach transferowych

Kwestia wpływu raportów BEPS i Wytycznych OECD na regulacje w zakresie cen transferowych jest przedmiotem nowatorskiego artykułu autorstwa profesorów Krzysztofa Lasińskiego-Suleckiego i Wojciecha Morawskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pt. Raporty BEPS i zmiany Wytycznych OECD a obowiązki podatników w sferze cen transferowych opublikowanego w najnowszym numerze Przeglądu Podatkowego.

Więcej w listopadowym numerze Przeglądu Podatkowego >>