Czy jeżeli wypłacamy wynagrodzenie dla pracowników do 5 dnia roboczego następnego miesiąca, mając możliwość zaksięgowania w 2009 r. w koszty w miesiącu, za który są należne, możemy jednak dalej stosować metodę kasową i zaliczać w koszty w miesiącu zapłaty?
Nie, jeżeli podatnik wypłaci wynagrodzenia w terminie przewidzianym w przepisach prawa pracy, regulaminie lub umowie, wówczas powinien zaliczyć takie wydatki do kosztów w miesiącu, za który owe wynagrodzenia są należne.
Z początkiem roku podatkowego 2009 r. zmianie uległy zasady rozliczania w czasie wynagrodzeń pracowniczych.

W aktualnym stanie prawnym ustawodawca podatkowy wyraźnie wskazuje, że koszty tego rodzaju winny być ujmowane w rachunku podatkowym na zasadzie memoriału (przynajmniej takie są intencję ustawodawcy), z zastrzeżeniem, iż niewypłacone wynagrodzenie, oraz niepostawione do dyspozycji pracowników nie mogą być kosztami.

Zgodnie z obowiązującym od 2009 r. przepisem art. 15 ust. 4g ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - czyli umiejscowione w źródle stosunek pracy - oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57 u.p.d.o.p.

Oznacza to, że jeżeli podatnik dokonuje wypłaty wynagrodzenie w terminie przewidzianym w regulaminie wynagradzania, wówczas wydatki takie zawsze są kosztem miesiąc, za który wynagrodzenie takie jest należne.

Uwagi:

W praktyce, jeżeli wynagrodzenia są rozliczane później ale w tym samym roku, w którym znajduje się miesiąc, za który wynagrodzenie jest należne, opóźnienie takie nie niesie ze sobą ryzyka podatkowego (w trakcie roku koszty rozliczane są narastająco).

Przykłady:

Termin, w którym powinno być wypłacone wynagrodzenie za luty: piąty marca (według zasady jak w pytaniu).
Wypłata: styczeń; koszt: luty
Wypłata: luty; koszt: luty
Wypłata: marzec, ale do piątego; koszt: luty
Wypłata: po piątym marca; koszt: moment dokonania zapłaty.

Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie wskazuje, iż wydatki takie są kosztem "nie wcześniej niż w miesiącu, za który są należne"; według powołanego powyżej przepisu, wypłacone w terminie, wynagrodzenia są kosztem w konkretnym miesiącu - w miesiącu, za który są należne.

Tym samym, zasadniczo podatnik (który wypłacił wynagrodzenie w terminach przewidzianych w przepisach, regulaminie, umowie etc.) nie powinien uwzględniać wynagrodzeń w kosztach w terminie późniejszym niż w miesiącu, za który są należne.