Spółka organizuje imprezę okolicznościowo-integracyjną dla pracowników i ich współmałżonków z okazji okrągłego jubileuszu firmy. Koszty imprezy to m.in. wynajęcie sali, catering, obsługa (również muzyczna) oraz profesjonalna obsługa loterii dla pracowników.

Czy poniesione wydatki można sfinansować z funduszu socjalnego? Czy wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu w przypadku sfinansowania imprezy ze środków bieżących spółki?


Wydatki poniesione w związku z organizacją imprezy integracyjno-okolicznościowej dla pracowników i ich rodzin nie mogą być finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Obecnie zaczyna przeważać i dominować pogląd, że w przypadku organizacji imprezy integracyjnej da pracowników i ich rodzin wydatki, jakie ponoszone są na organizację takiej imprezy mogą być kosztem podatkowym pracodawcy jedynie w takiej część, w jakiej przypadają na pracowników.


Do niedawna powszechnie praktykowane było finansowanie imprez integracyjnych dla pracowników oraz dla pracowników i ich rodzin środkami zgromadzonymi na rachunku ZFŚS.

Przyjmowano wówczas, że takie wykorzystanie środków funduszu pozostaje w zgodzie z regulacjami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.). W szczególności wskazywano tutaj na to, że zgodnie z art. 1 ust. 1 u.z.f.ś.s. środki zgromadzone na rachunku ZFŚS przeznaczone są na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych. Skoro więc według ustawodawcy w ramach działalności socjalnej pracodawca wykonuje usługi na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, a także udziela pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, oraz zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe (na warunkach określonych umową), to impreza integracyjna może być finansowana ze środków ZFŚS.

Jednak inspektorzy pracy zaczęli zwracać uwagę na art. 8 ust. 1 u.z.f.s.s., zgodnie z którym przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. I właśnie w oparciu o ten przepis zaczęli kwestionować prawo do finansowania tych świadczeń (również imprez integracyjnych), które przyznawana są z pominięciem kryteriów socjalnych.

Stąd właśnie obecnie dominuje pogląd, że jeżeli w imprezie integracyjnej może uczestniczyć każdy pracownik (każdy z danej grupy a grupa nie była definiowana z uwzględnieniem sytuacji socjalnej pracowników), to świadczenie takie nie może być finansowane środkami ZFŚS.

Jeżeli wiec pracodawca organizuje imprezę integracyjna dla pracowników, czy jak tutaj imprezę integracyjno-okolicznościową, powinien finansować ją ze środków obrotowych.

Wraz z takim finansowaniem imprez pojawił się problem czy kwoty wydatkowane na ten cel ze środków obrotowych mogą być kosztem podatkowym.

Ministerstwo Finansów w piśmie PB3/ GM-8213-298/05/ 1680, www.mf.gov.pl, udzieliło w tej sprawie twierdzącej odpowiedzi na zapytanie dziennika Rzeczpospolita, w której to odpowiedzi ministerstwo wyraźnie wskazało, że tego rodzaju wydatki nie mogą być finansowane ze środków ZFŚS ale, jako, że "mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą, a przez to zwiększenie efektywności ich pracy" mogą być kosztem podatkowym, zaczęła kształtować się wykładnia, w myśl której podatnicy mogą w uwzględniać w rachunku podatkowym wydatki ponoszone w związku z organizacją imprez integracyjnych na pracowników (takie też wyjaśnienia można znaleźć na stronach Krajowej Informacji Podatkowej).

Oczywiście urzędnicy godząc się na zaliczenie takich wydatków do kosztów zwracają zazwyczaj uwagę na to, by wydatki takie były racjonalne, co ich zdaniem oznacza m.in. to, że imprezy takie nie mogą być zbyt często.

Jako że jubileusz firmy jest doskonalą okazją do integracji pracowników, w przypadku opisanym w treści pytania można stwierdzić, że zasadniczo wydatki ponoszone na organizację imprezy mogą być kosztami podatkowymi.

Jednak w analizowanym przypadku pojawił się jeden problem: rodziny pracowników (współmałżonkowie).

Niestety, obecnie coraz powszechniejszym staje się pogląd, że kosztem pracodawcy mogą być wyłącznie wydatki ponoszone na integrację, która dotyczy pracowników podatnika, ale już nie ich rodzin. W związku z tym wskazuje się na konieczność podziału kosztów organizacji imprezy integracyjnej na te, które dotyczą pracowników i jako takie mogą by c uwzględnione w rachunku podatkowym po stronie kosztów, oraz na te, które przypadają na ich rodziny, a które winny być wyłączone z kosztów podatkowych.

Osobiście uważam, że interpretacja taka jest absurdalna, gdyż skoro impreza ma służyć integracji pracowników (pomiędzy sobą oraz z pracodawcą), to udział rodzin może mieć tutaj istotne pozytywne znaczenie, (co by oznaczało, że nie ma podstaw do wyłączenia wydatków dotyczących rodzin z kosztów).

Biorąc jednak pod uwagę to, że organy podatkowe, a i cześć doradców podatkowych, z dość dużym powodzeniem rozpowszechniają pogląd, iż kosztami mogą być tylko wydatki na integrację pracowników a ich rodzin już nie, niestety musze stwierdzić, iż zaliczenie do kosztów podatkowych całych wydatków poniesionych na organizację imprezy integracyjnej dla pracowników i ich rodzin niesie ze sobą duże ryzyko podatkowe (a przynajmniej ryzyko sporu z przedstawicielami fiskusa).

Stąd, jeżeli podatnik nie chce wchodzić w spór, powinien podzielić wydatki na te, które przypadają na pracowników i te, które przyporządkuje do ich rodzin (współmałżonków), a następnie zaliczyć do kosztów tylko pierwsze z nich.