Choć przepisy kodeksu etyki nakazują przestrzeganie zasad lojalności, koleżeństwa i uczciwej konkurencji wobec kolegów po fachu, to w praktyce może dojść do konfliktu. W takiej sytuacji członkowie Izby mogą skorzystać z procedury przewidzianej w uchwale Krajowej Rady Doradców Podatkowych określającej zasady postępowania rozjemczego.

Zgodnie z Regulaminem postępowania rozjemczego (uchwała KRDP nr 134/2010 ze zm.), jego przedmiotem mogą być m.in. spory pomiędzy doradcami podatkowymi. Postępowanie rozjemcze jest postępowaniem mediacyjnym - jego celem jest zakończenie sporu poprzez osiągnięcie przez strony porozumienia zgodnego z zasadami etyki oraz przepisami prawa. Prowadzone jest ono na zasadach równości, dobrowolności i bezpośredniości stron.

Sprawy są kierowane do postępowania rozjemczego przez Rzecznika Dyscyplinarnego KIDP lub jego zastępcę (w przypadku czynów mogących rodzić odpowiedzialność dyscyplinarną) lub Przewodniczącego Zarządu Regionalnego Oddziału KIDP, na wniosek strony albo z urzędu.
Rozjemcą może być tylko doradca podatkowy wykonujący zawód od co najmniej dwóch lat, wypełniający obowiązki wynikające z ustawy (w szczególności obowiązek regularnego opłacania składki członkowskiej oraz obowiązek ubezpieczenia OC), niekarany wyrokiem sądu dyscyplinarnego lub sądu powszechnego. W praktyce jest to Przewodniczący Zarządu, wyznaczona przez niego osoba albo inna osoba uzgodniona przez strony.

Postępowanie rozjemcze prowadzone jest nieodpłatnie. Wniosek o jego przeprowadzenie powinien mieć formę pisemną i zawierać przynajmniej:
- oznaczenie stron wraz z podaniem ich adresów zamieszkania lub (w przypadku doradcy podatkowego) miejsca wykonywania działalności,
- określenie przedmiotu sporu,
- podpis strony.
Wniosek może być złożony wspólnie przez obie strony, a jeżeli składa go tylko jedna, rozjemca informuje o treści wniosku drugą ze stron z zapytaniem, czy wyraża ona zgodę na udział w postępowaniu. Oświadczenie stron, iż zgodziły się na przeprowadzenie tego postępowania, powinno być złożone na piśmie. Warunkiem podjęcia postępowania rozjemczego z urzędu jest pisemna zgoda stron.

Rozjemca zawiadamia o pierwszej sesji wszystkie strony postępowania i dąży do zakończenia sporu już podczas jej trwania. Z każdej sesji sporządzane są sprawozdania. Samo postępowanie (fakt jego odbycia oraz przebieg) ma charakter poufny.
Postępowanie rozjemcze kończy się zawarciem przez strony porozumienia (w formie pisemnej), złożeniem przez rozjemcę oświadczenia na piśmie o bezcelowości lub niemożności prowadzenia dalszego postępowania rozjemczego lub złożeniem przez stronę rozjemcy oświadczenia na piśmie o wycofaniu się z postępowania rozjemczego.

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł