Podatek należny od przekazanych nieodpłatnie wyrobów i towarów handlowych w formie gratisu stanowi koszt uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Nieodpłatne przekazanie przez firmę wyrobów własnych i towarów handlowych, w celu: rozszerzenia kanałów dystrybucji, pozyskania nowych odbiorców, prezentacji nowych wyrobów, a także nowych dla odbiorcy już współpracującego, zwiększenie wolumenu sprzedaży, działań marketingowo – reklamowych, stanowi niewątpliwie reklamę produktów firmy.

Skoro zatem, podatnik na nieodpłatnie przekazane, na potrzeby reklamy towary, prawidłowo wystawia fakturę wewnętrzną zawierającą należny podatek od towarów i usług, to zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b tiret drugi ustawy PIT, należny podatek od towarów i usług może stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 13 lipca 2011 r., sygn. IPTPB1/415-15/11-4/MD.