W przedmiotowej sprawie pracodawca sfinansował pracownikom i emerytom ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych piknik sportowo-rekreacyjny. Impreza miała charakter masowy, więc wysokość kosztów została ustalona w sposób zryczałtowany i niezależny od ilości osób uczestniczących.

Pracodawca uznał, że udział w zorganizowanym pikniku nie stanowi dla pracowników i emerytów przychodu podlegającego opodatkowaniu z racji tego, iż niemożliwe było ustalenie dokładnej liczby uczestników i przypisanie konkretnej zindywidualizowanej wartości świadczeń na rzecz określonego pracownika i emeryta.

Zdaniem organu podatkowego uczestnictwo pracownika/emeryta we wskazanej wyżej imprezie jest równoznaczne z powstaniem przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia. Zatem, samo zaproszenie na imprezę, w której pracownik/emeryt nie wziął udziału, nie stanowi przesłanki wystarczającej do uznania, że osiągnął przychód. Organ uznał, że w przedmiotowej sprawie istnieje możliwość ustalenia uczestników imprezy oraz kosztów ponoszonych w związku z jej zorganizowaniem, co pozwala na ustalenie wartości świadczenia przypadającego na pracownika uczestniczącego w imprezie.

Wartość świadczenia, jaką pracodawca winien doliczyć do przychodu danego pracownika należy więc obliczyć dzieląc całkowity koszt organizacji imprezy przez liczbę osób uprawnionych (np. wszystkich, jeżeli impreza była przewidziana dla wszystkich pracowników i wszystkich zaproszonych emerytów), a następnie tak ustaloną cenę jednostkową przypisać tylko pracownikom w niej uczestniczącym. Pracodawca powinien dołożyć wszelkich starań, aby móc prawidłowo ustalić beneficjentów świadczenia nieodpłatnego i w konsekwencji wysokości uzyskanego przez nich przychodu z tego tytułu. Ewentualne trudności towarzyszące indywidualizacji świadczeń na rzecz poszczególnych pracowników mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na byt i zakres obowiązku podatkowego.

Organ podatkowy przypomina jednocześnie, że gdy źródłem finansowania imprezy integracyjnej są środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, to przychód pracownika może być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT, ale tylko wówczas, gdy zostaną spełnione wszystkie przesłanki w tym przepisie zawarte. Także świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT, są wolne od podatku dochodowego, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 sierpnia 2012 r., IPTPB2/415-388/11-3/12-S/DS, LEX nr 143932