Przypomnijmy, że w przypadku schematów podatkowych innych niż transgraniczne (czyli tzw. krajowych) terminy raportowania nie rozpoczynały się, a rozpoczęte podległy zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19. Ze względu na odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 z dniem 1 lipca 2023 r., zakończył się również okres zawieszenia terminów na raportowanie.

Czytaj w LEX: Ujawnianie schematów podatkowych a tajemnica zawodowa doradcy podatkowego >

W stanowisku zawartym w odpowiedzi na pytanie prasowe ministerstwo stwierdziło, że termin na złożenie deklaracji w zakresie podatku dochodowego za rok 2020, 2021 oraz 2022 już minął. Wobec powyższego informację MDR-3, w odniesieniu do schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, za rok 2020, 2021 oraz 2022, należy złożyć najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r.

Czytaj w LEX: MDR – raportowanie schematów podatkowych przez biura rachunkowe >

Z wykładni dokonanej przez MF wynika zatem, że w przypadku MDR-3 termin rozpoczął i zakończył swój bieg tego samego dnia – 1 sierpnia. Trudno się z takim podejściem zgodzić. Wskutek zawieszenia biegu, terminy te w tym okresie nie zaczęły w ogóle biec. Przykładowo, jeżeli podatnik miał 14 dni na złożenie deklaracji w podatku od czynności cywilnoprawnych i w tym samym terminie był zobowiązany do złożenia MDR-3, to jeżeli 1 sierpnia termin na złożenie MDR-3 dopiero zaczął biec, to uprawnione wydaje się podejście, że podatnik powinien mieć nadal 14 dni na wywiązanie się z obowiązku złożenia MDR-3.

Czytaj w LEX: MDR: rola wspomagającego w zakresie obowiązkowego raportowania schematu podatkowego >

Także forma, w jakiej stanowisko MF zostało przedstawione nie sprzyja budowaniu zaufania między organami podatkowymi a podatnikami – informacja prasowa, z której wynikało, że termin na MDR-3 upływa 1 sierpnia, została opublikowana w piątek, 28 lipca.

Taki sposób komunikacji może budzić szczególne zdziwienie zważywszy na fakt, że informacja na temat sposobu liczenia terminów w przypadku informacji MDR-1 (czyli informacji o schemacie podatkowym) i MDR-2 (zawiadomienia dotyczącego schematu podatkowego) została zamieszczona w odpowiedziach na stronie podatki.gov.pl jeszcze w pierwszej połowie lipca. Zgodnie z tą informacją, 30-dniowy termin na złożenie MDR-1 rozpoczyna swój bieg 1 sierpnia i upływa 30 sierpnia. Trudno zrozumieć dlaczego w tych wyjaśnieniach nie odniesiono się natomiast w ogóle do MDR-3.  

Zobacz w LEX: Raportowanie schematów podatkowych (MDR) w praktyce - szkolenie online >

Z powyższego wynika również brak spójności w podejściu MF – MDR-3 jest informacją wtórną wobec MDR-1 i podatnik ma, poza określonymi wyjątkami, więcej czasu na jej złożenie niż na MDR-1. Jeżeli zatem MF stanął na stanowisku, że w przypadku MDR-1 termin na jego złożenie upływa 30 sierpnia, to tym bardziej trudno zgodzić się ze stanowiskiem, że w przypadku MDR-3 termin miałby rozpocząć i jednocześnie zakończyć swój bieg już 1 sierpnia.

Ze względu jednak na powstałe wątpliwości interpretacyjne, składając MDR-3 po wskazanym przez MF terminie bezpiecznie jest złożyć również tzw. czynny żal.

Czytaj w LEX: Instytucja czynnego żalu na przykładach >

Beata Krokos, adwokatka, menedżerka w MartiniTAX