Zmiany obejmują m.in.:

- rozszerzenie dostępu strony do akt sprawy drogą elektroniczną,

- dopuszczenie formy elektronicznej dla czynności, dla których aktualnie zastrzeżona jest forma pisemna, np. wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji, ustanowienia pełnomocnictwa, składania zeznań i wyjaśnień,

- zapewnienie stronie postępowania dostępu on-line do akt sprawy,

- modyfikacja zasady pisemności poprzez rozszerzenie jej o formę dokumentu elektronicznego (art. 126 o.p.).

Przepisy ordynacji podatkowej uzupełniono o regulacje dotyczące uwierzytelnienia e-dokumentów przez organy podatkowe, tj. interpretacji indywidualnej (art. 14c o.p.), wezwania (art. 159 o.p.), decyzji (art. 210 o.p.) i postanowienia (art. 217 § 1 o.p.) oraz zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej (art. 282b § 4 o.p.).

Konsekwentnie dokonane zostały zmiany w przepisach dotyczących możliwości elektronicznego utrwalenia decyzji (art. 211 o.p.) i postanowienia (art. 218 o.p.).

Nowym instrumentem, który został wprowadzony jest portal podatkowy. Jest to systemem teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zobacz: Informatyzacja administracji podatkowej nie może być uciążliwa dla przedsiębiorców >>

Artykuł pochodzi z programu Lex Administracja Skarbowa