Ministerstwo Finansów przypomina, że w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, podmiot odbierający ma obowiązek:

  • przesłać do rejestru zgłoszenie i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia,
  • przekazać ten numer referencyjny przewoźnikowi.

Za niewykonanie tych obowiązków ustawa przewiduje sankcje dla podmiotu podbierającego – 46 proc. wartości brutto towaru przewożonego podlegającego obowiązkowi zgłoszenia, nie mniej niż 20 tys. zł.

W przypadku przewozów towarów pomiędzy innymi państwami członkowskimi UE przez terytorium Polski, przewoźnik ma obowiązek przesłać do rejestru zgłoszenie i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia. Niewywiązanie się z tych obowiązków wiąże się z sankcją w wysokości 20 tys. zł. Co ważne, kierujący ma obowiązek posiadać numer referencyjny albo dokument zastępujący zgłoszenie w momencie rozpoczęcia przewozu.

Zobacz procedurę w LEX: Nakładanie kar pieniężnych w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów >

W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli rozpoczęcia przewozu przez kierującego bez numeru referencyjnego albo dokumentu zastępującego zgłoszenie, kierujący podlega karze grzywny w wysokości od 5 tys. do 7,5 tys. zł.

 

 

Zagraniczne firmy przewozowe będą musiały zgłaszać przewozy do systemu SENT

13 czerwca rząd przyjął autopoprawkę do projektu ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Zakłada ona wprowadzenie w stosunku do zagranicznego podmiotu wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy, na podstawie zezwolenia wydawanego przez ministra właściwego do spraw transportu, albo na podstawie zezwolenia wydanego przez Międzynarodowe Forum Transportu, obowiązku zgłoszenia przewozu do rejestru SENT.

Zgłoszenie to powinno być dokonane przed rozpoczęciem przewozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Istotna zgodność danych

Dane dotyczące towaru (rodzaj i ilość), które zostały wskazane w zgłoszeniu przewozu, powinny być tożsame z zawartością przesyłki będącej przedmiotem przewozu. W przypadku stwierdzenia, że transportowany towar nie odpowiada towarowi wskazanemu w zgłoszeniu, na podmiot odpowiedzialny za wskazanie tych danych nakłada się karę pieniężną:

  • w przypadku podmiotu odbierającego - w wysokości 46 proc. różnicy wartości brutto towaru zgłoszonego i towaru rzeczywiście przewożonego podlegającego obowiązkowi zgłoszenia, nie niższej niż 20 tys. zł,
  • w przypadku przewoźnika – w wysokości 20 tys. zł.

Zobacz procedurę: Przewóz towarów z terytorium innego państwa na terytorium kraju >

 

Uprawnienia organów KAS

Naczelnik urzędu celno-skarbowego może wezwać podmiot uczestniczący w przewozie do przedstawienia środka transportu w określonym czasie i miejscu, celem przeprowadzenia czynności kontrolnych. Podmiot odbierający ma obowiązek przekazać wezwanie przewoźnikowi. Za nieprzedstawienie środka transportu do kontroli lub nieprzekazanie wezwania ustawa przewiduje karę pieniężną w wysokości 20 tys. zł.

Zobacz również: Zboża, jaja, mięso drobiowe i produkty pszczele w systemie SENT >>

 

Uzupełnienie i aktualizacja danych

Jak podkreśla resort finansów, wszystkie podmioty uczestniczące w przewozie towaru są obowiązane do uzupełniania i/lub niezwłocznego aktualizowania danych zawartych w zgłoszeniu w takim zakresie, w jakim były do tego zobowiązane (nie dotyczy ilości i rodzaju towaru). Niedopełnienie tego obowiązku bądź podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym (innych niż dotyczących towaru) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 10 tys. zł.

Zobacz procedurę w LEX: Przewóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy >

 


Konieczny lokalizator GPS

Przewoźnik jest zobowiązany wyposażyć środek transportu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne (aplikacja mobilna albo urządzenie OBU/ZSL) oraz zapewnić, w trakcie całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem, przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu. Niewykonanie tego obowiązku wiąże się z nałożeniem kary pieniężnej w wysokości 10 tys. zł. Kierujący ma obowiązek uruchomić lokalizator GPS przed rozpoczęciem przewozu i wyłączyć po jego zakończeniu. Ponadto przejazd powinien zostać zatrzymany w przypadku trwającej dłużej niż godzinę niesprawności urządzenia przekazującego dane geolokalizacyjne. Jeżeli w trakcie kontroli stwierdzone zostanie niedopełnienie przez kierującego obowiązku włączenia bądź wyłączenia lokalizatora albo niezatrzymania się w czasie jego awarii, kierujący podlega karze grzywny w wysokości od 5 tys. do 7,5 tys. zł.

 

Dostarczenie towaru

Przewoźnik jest zobowiązany do dostarczenia towaru do miejsca docelowego albo miejsca zakończenia przewozu na terytorium kraju, wskazanego w zgłoszeniu. Niewykonanie tego obowiązku przez przewoźnika skutkuje (o ile nie ustalono nabywcy/właściciela bądź miejsca zakończenia przewozu w kraju) - nałożeniem kary pieniężnej w wysokości 100 tys. zł.

Kwestie te wynikają z przepisów ustawy z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi i rozporządzenia ministra finansów z 25 kwietnia 2022 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Zgodnie z tym rozporządzeniem systemem SENT został objęty przewóz towarów, które są produktami rolnymi, podzielonych na następujące sektory wymienione w odpowiednich częściach załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013:

  • zboża, część I, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 500 kg.
  • jaja, część XIX, jeżeli ich liczba w przesyłce towarów przekracza 900 szt.
  • mięso drobiowe, część XX, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 250 kg.
  • produkty pszczele, część XXII, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 10 kg.