Obecnie przepisy regulujące instytucję indywidualnych interpretacji prawa podatkowego przyznają możliwość wystąpienia z wnioskiem wyłącznie jednemu podmiotowi w jego indywidualnej sprawie. Oznacza to, iż każda ze stron danego zdarzenia, chcąc uzyskać stanowisko organu podatkowego, co do wynikających z niego skutków podatkowych, musi złożyć odrębny wniosek, przedstawiając w nim w istocie to samo zdarzenie ale ze swojej perspektywy prawno-podatkowej. Rozwiązanie to zbędnie i sztucznie generuje większą liczbę wniosków do tego samego zagadnienia.

Z uwagi na powyższe zaproponowano wprowadzenie nowej regulacji przewidującej, iż składającym wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może być grupa podmiotów, w przypadku gdy w tym samym zdarzeniu będącym jego przedmiotem, zaangażowany jest więcej niż jeden podmiot, a skutki podatkowe z tego zdarzenia powstają dla wszystkich zainteresowanych. Przykładem takich sytuacji są zagadnienia dotyczące np. opodatkowania i stawki VAT, obowiązków płatnik-podatnik w podatkach dochodowych, wypłata przez spółkę udziałowcom dochodów z dywidendy, opodatkowanie PCC zbycia wspólnego składnika majątku przez małżonków, zagadnienia dotyczące spadkobierców i obdarowanych, nabywców akcji prywatyzowanego przedsiębiorstwa.

W przypadku występowania ze wspólnym wnioskiem, wszyscy zainteresowani wskażą jeden podmiot, który będzie stroną postępowania w sprawie interpretacji, a także jej ewentualnej zmiany, uchylenia lub wygaśnięcia. Wniosek będzie więc wskazywał zainteresowanego-stronę oraz pozostałych zainteresowanych. W celu uzupełnienia braków formalnych wniosku organ będzie występował wyłącznie do zainteresowanego wskazanego we wniosku jako strona postępowania i on też będzie udzielał organowi wyjaśnień. Czynności dokonywane w postępowaniu przez innych zainteresowanych będą bezskuteczne.

Wniosek taki powinien spełniać wszystkie warunki przewidziane dla wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, z tym że wspólny wniosek powinien zawierać wyczerpujący opis zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dla wszystkich zainteresowanych, którzy złożyli wniosek wraz z uzasadnieniem.

Na wspólny wniosek złożony przez kilku wnioskodawców organ, właściwy dla wskazanego zainteresowanego, będzie wydawał jedną interpretację, która będzie doręczana tylko podmiotowi wskazanemu jako strona postępowania i w której dokona oceny stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dla wszystkich wnioskodawców wraz z uzasadnieniem tej oceny. Ochrona z wydanej interpretacji będzie przysługiwać wszystkim zainteresowanym, którzy wystąpili z wnioskiem i będzie wywoływała skutki od dnia doręczenia interpretacji podmiotowi wskazanemu we wniosku jako strona postępowania. Interpretacja zostanie też przekazana do wiadomości organom podatkowym i organom kontroli skarbowej właściwym dla wszystkich zainteresowanych.

Opłata za wspólny wniosek będzie stanowiła iloczyn kwoty ustalonej od „zwykłego" wniosku (tj. 40 zł) i liczby wnioskodawców składających wspólny wniosek. Prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego na interpretację będzie służyło każdemu z zainteresowanych a nie tylko stronie. W tym zakresie nastąpi połączenie rozpoznania skarg w jednym postępowaniu.

Zobacz też: MF chce wprowadzić grupowe interpretacje podatkowe >>

Tekst pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego