Jak wskazują projektodawcy produkcja wyrobów spożywczych na własne potrzeby, połączona ze sprzedażą na małą skalę, to działalność powszechna na polskiej wsi. Natomiast obecne prawo pozwala na sprzedaż z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestrowania działalności gospodarczej i płacenia podatku dochodowego wyłącznie nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych, pochodzących z własnego gospodarstwa.

Dodatkowo, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o PIT z podatku dochodowego są zwolnione również określone kategorie działalności polegającej na przetwarzaniu artykułów spożywczych. Chodzi tu o dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa. Zwolnione z podatku są również dochody ze sprzedaży surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych - ze zbioru dokonywanego osobiście albo z udziałem członków najbliższej rodziny.

Takie ujęcie przedmiotowe zwolnień zdaniem wnioskodawców należy uznać za zdecydowanie zbyt wąskie. Dlatego złożony projekt przewiduje wyłączenie stosowania ustawy o PIT wobec ogólnej kategorii przetworzenia i sprzedaży produktów rolnych, pochodzących z własnej uprawy lub hodowli. Ważnym zastrzeżeniem jest w tym przypadku warunek, zgodnie z którym przetwarzanie produktów nie odbywa się przy zatrudnianiu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów, czyli jest działalnością mającą charakter osobisty lub rodzinny. Drugim istotnym warunkiem jest ścisły związek przetwarzania z prowadzoną działalnością rolniczą.

Zasadniczą zmianą w stosunku do obowiązujących obecnie w ograniczonym zakresie przepisów jest zwolnienie z podatków nie tylko sprzedaży na rzecz konsumenta końcowego, lecz również lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego. Przepis ten jest bardzo istotny dla promocji regionalnych wyrobów spożywczych w lokalnych restauracjach i innych zakładach gastronomicznych, jak również w ramach sprzedaży w sklepach spożywczych.

Według projektodawców mimo, że projekt powoduje wyłączenie określonej kategorii produkcji i sprzedaży spod rygorów ustawy podatkowej, nie będzie to skutkować znaczącym spadkiem wpływów do budżetu państwa. Zdecydowana większość opisanej działalności znajduje się obecnie w tzw. „szarej strefie”, poza kontrolą organów skarbowych, co wynika również z jej niewielkiej skali. Można więc założyć, że wejście w życie projektu nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.