W szczególności tematem rozmów były:
- model rachunkowości leasingu z perspektywy korzystającego (leasingobiorcy),
- model rachunkowości leasingu z perspektywy finansującego (leasingodawcy),
- umowy leasingu przedmiotów o niskiej wartości (tzw. small-ticket),
- leasing krótkoterminowy.
W odniesieniu do klasyfikacji leasingu z perspektywy leasingobiorcy IASB uznała, że wszystkie umowy leasingu powinny być klasyfikowane jako tzw. leasing typu A, w którym leasingobiorca dokonuje amortyzacji przedmiotu leasingu oraz ujmuje koszty finansowe z tytułu odsetkowej części zobowiązania). FASB z kolei zdecydowała się na dualne podejście, zgodnie z którym klasyfikacja leasingu ma być dokonywana zgodnie z obecnie istniejącymi zasadami. W rezultacie większość umów stanowiących obecnie leasing finansowy (określany również jako leasing kapitałowy) stanowiłyby leasing typu A, natomiast większość umów stanowiących obecnie leasing operacyjny byłaby klasyfikowana jako leasing typu B (w którym leasingobiorca ujmuje całą ratę leasingową jako koszt).
W odniesieniu do ujęcia leasingu przez finansującego (leasingodawcę) obie rady zgodziły się, że klasyfikacja powinna być dokonywana przy uwzględnieniu charakteru umowy (to jest czy następuje transfer większości ryzyka i korzyści do korzystającego – wówczas umowa byłaby traktowana jako leasing typu A).
IASB i FASB uznały, że nie występuje potrzeba wprowadzania dodatkowych wytycznych odnoszących się do istotności umowy leasingu, co wstępnie rozważono z uwagi na występujące często w praktyce umowy na leasing przedmiotów o niewielkiej wartości (tzw. small-ticket leasing). Obie rady zgodziły się również na pozostawienie wskazywanych w projekcie standardu zwolnień dotyczących ujmowania i wyceny krótkoterminowych umów przez leasingobiorcę. Uznano, że za umowy krótkoterminowe należy uznać umowy o okresie obowiązywania nie dłuższym niż 12 miesięcy.
Dyskusja nad innymi aspektami projektu nowego standardu dotyczącego leasingu będzie kontynuowana na kolejnych spotkaniach.
21 marca odbyła się natomiast dyskusja poświęcona zagadnieniom związanym ze zmianami MSR/MSSF proponowanymi przez IASB, w tym:
- metody praw własności w jednostkowych sprawozdaniach finansowych (zmiana MSR 27),
- klasyfikacji zobowiązań na krótko- i długoterminowe (zmiana MSR 1),
- zastosowania metody praw własności do ujmowania udziału w zmianach aktywów netto (zmiana MSR 28),
- ograniczonych poprawek do MSR 28 i MSSF 10,
- terminu wejścia w życie poprawek do MSSF 11,
- zmian w MSR 16 i MSR 41 dotyczących roślin uprawnych.
W odniesieniu do zmian MSR 27 IASB zdecydowała się na kontynuowanie prac związanych z wprowadzeniem metody praw własności jako jednej z możliwych opcji wyceny (dla potrzeb jednostkowych sprawozdań finansowych) inwestycji w jednostkach stowarzyszonych, zależnych oraz wspólnych przedsięwzięciach. W trakcie dyskusji przedstawiona została analiza 60 komentarzy otrzymanych w odpowiedzi na opublikowaną wersję wstępną tej poprawki MSR 27.
IASB zdecydowała wstępnie na pozostawienie aktualnych zasad klasyfikacji zobowiązań, opartych na charakterze danego zobowiązania niezależnie od tego, czy zobowiązanie może podlegać „rolowaniu”, czyli przedłużeniu na kolejny okres co najmniej 12 miesięcy. Jednocześnie, odnosząc się do możliwych poprawek MSR 1, zaakceptowano reorganizację wytycznych zawartych w tym standardzie. Poprawiona propozycja zmian zostanie ponownie poddana publicznej dyskusji.
Odnosząc się do zmian MSR 28 związanych z możliwością zastosowania metody praw własności do wyceny udziału w zmianach aktywów netto IASB zdecydowała, że:
- nie istnieje potrzebna ponownej publikacji nowej wersji wstępnej zaakceptowanych tymczasowo poprawek,
- przyjęte poprawki powinny być stosowane prospektywnie, czyli dla okresów rozpoczynających się w dniu wejścia w życie ustalonych zmian lub później, czyli nie wcześniej niż od 1 stycznia 2016 r. (taki termin wejścia w życie został wstępnie uzgodniony),
- zaakceptowane zmiany MSR 28 zostaną opublikowane w drugim kwartale 2014 r.
Odnosząc się do tzw. ograniczonych poprawek MSSF 10 i MSR 28 IASB uznała, że będzie kontynuować prace związane ze zmianą MSSF 10 umożliwiającą wycenę w wartości godziwej przez zysk/stratę wszelkich jednostek zależnych będących jednostkami inwestycyjnymi. Wstępnie zgodzono się także na zwolnienie z przygotowania skonsolidowanych sprawozdań finansowych przez pośrednie jednostki dominujące (czyli jednostki dominującymi dla jednostek od siebie zależnych, a jednocześnie będące jednostkami zależnymi od jednostek dominujących w grupie kapitałowej „wyższego szczebla”), które stanowią jednostki zależne jednostek inwestycyjnych podczas gdy same nie są jednostkami inwestycyjnymi.
W odniesieniu do proponowanych zmian MSSF 11 związanych z ujęciem transakcji nabycia udziałów we wspólnym działaniu, podjęto wstępną decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie tych poprawek na 1 stycznia 2016 r. (początkowo planowano wprowadzić te zmiany od początku 2015 r.). Zmiana dotycząca MSSF 11 ma być opublikowana w drugim kwartale 2014 r.
Proponowane zmiany do MSSF 10 i MSR 28 mają uszczegółowić zasady ujmowania zysku/straty w transakcjach, w których inwestor wnosi składnik aktywów do swojej jednostki stowarzyszonej lub wspólnego przedsięwzięcia w zamian za udziały kapitałowe lub inne składniki aktywów. Z uwagi na wątpliwości dotyczące spójności proponowane zmiany z obowiązującymi rozwiązaniami MSR 28 IASB zdecydowała, że zysk/strata powstająca w takiej sytuacji powinna być ujmowana jedynie w części odpowiadającej niepowiązanym udziałom inwestora w takiej jednostce stowarzyszonej lub wspólnym przedsięwzięciu, co oznacza wprowadzenie zmiany w paragrafie 31 aktualnie obowiązującego MSR 28. Zmiana ta zostanie uwzględniona również w przygotowywanej wstępnej poprawce Eliminacja zysków z transakcji odgórnych. Zarówno zmiana MSSF 10 i MSR 28, jak również wskazana powyżej poprawka Eliminacja zysków z transakcji odgórnych mają być opublikowane w drugim kwartale 2014 r.
W odniesieniu do proponowanych zmian MSR 16 i MSR 41 IASB zdecydowała wstępnie, że zostanie wprowadzona możliwość zastosowania modelu wartości przeszacowanej do wyceny roślin uprawnych. Jednocześnie uznano, że nie ma potrzeby opracowania szczegółowych wytycznych do MSR 16 dotyczących stosowania tego modelu wyceny w odniesieniu do roślin uprawnych, jak również nie ma potrzeby opracowania szczegółowych wytycznych stosowania regulacji w zakresie dotacji rządowych dotyczących roślin produkcyjnych.
artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Zovbacz także: Odbyła się pierwsza część publicznych obrad IASB przewidzianych na marzec 2014 r. >>