Przedsiębiorcy pytani o powód korzystania z tego samego biura odpowiadają najczęściej, że korzystają z usług tej firmy „od zawsze”. Brak problemów i obsługa na przyzwoitym poziomie zwykle wystarcza, by klient w ogóle nie brał pod uwagę zmiany biura. W grę wchodzą czasem wieloletnie relacje z szefostwem lub pracownikami biura, co powoduje, że zmiana byłaby niezręczna. Niejednokrotnie ważnym czynnikiem jest dobra lokalizacja, a więc wygoda – biuro znajduje się niedaleko firmy, co ułatwia współpracę. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na podpisanie umowy z biurem największym, najdłużej działającym lub cieszącym się najlepszą renomą na danym rynku, uznając, że jest to najlepsza gwarancja bezpieczeństwa.

Najczęściej spotykanym powodem zmiany biura jest przejście w ślad za pracownikiem, który znajduje inne zatrudnienie lub zakłada własną działalność. Osobiste relacje w usługach profesjonalnych mają bowiem pierwszorzędne znaczenie i wygrywają z lojalnością wobec organizacji. Rodzi to jednak także takie konsekwencje, że niezadowolenie ze współpracy z osobą wyznaczoną do obsługi również może być przyczyną rezygnacji. Klienci rzadko decydują się na zmianę biura rachunkowego lub kancelarii podatkowej wyłącznie z powodu oferowanej przez konkurencję niższej ceny. Zwykle ten powód bywa tylko pretekstem do odejścia, a prawdziwą przyczyną jest niezadowolenie z obsługi – nieterminowość, bak umiejętności przewidywania i zapobiegania problemom, co powoduje straty finansowe albo małe zainteresowanie sprawami klienta i traktowanie go jako jednego z wielu zleceniobiorców.

Przyczyną rozwiązania umowy mogą być przyczyny obiektywne – zmiana siedziby, likwidacja firmy, popadnięcie w tarapaty finansowe, czy zmiany organizacyjne. Bywa również tak, że firma klienta rozwija się na tyle, że możliwości i zasoby dotychczasowego biura stają się niewystarczające i biuro nie jest w stanie zaspokoić aktualnych potrzeb klienta. Obecnie niezwykle ważnym czynnikiem przy wyborze biura i powodem jego zmiany są udogodnienia pozwalające klientowi zaoszczędzić czas i pieniądze. Chodzi tu przede wszystkim o stosowanie nowych technologii i rozwiązań informatycznych, z których korzystają przedsiębiorcy. Kancelarie i biura, które odsuwają w czasie wdrożenie tych rozwiązań mogą pozostać w tyle za konkurencją, tracąc na jej rzecz nawet wieloletnich klientów.

Dowiedz się więcej z książki
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł