Tak ocenia Paweł Borszowski jedną z planowanych zmian w podatkach, omawiając nowe regulacje zaproponowane przez ustawodawcę w dokumencie "Projekt założeń projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego".
Zdaniem eksperta, chodzi w tym przypadku nie tylko o dążenie do ujednolicenia w trzech podatkach, jak również uproszczenia czynności wykonywanych przez organy podatkowe i podatników, ale przede wszystkim realizację zasady samodzielności finansowej gminy. Wprowadzenie jednorazowej płatności podatku pozwoli dopasować (uelastycznić) wysokość wpływów z tych świadczeń podatkowych do potrzeb budżetowych. Nie wydaje się przy tym słuszne wprowadzanie granicznej kwoty podatku, którego płatność będzie następowała jednorazowo, na poziomie 100 zł, ani jakiejkolwiek granicznej kwoty w tym zakresie. Ogranicza to bowiem kompetencje rady gminy i nie jest zgodne z zasadą samodzielności finansowej.
W przepisie art. 217 Konstytucji RP wprowadzono dla ustawodawcy wymóg określenia stawek podatkowych w ustawie, co zrealizował normodawca poprzez określenie granic stawek podatkowych, a także wskazanie sposobu obliczania podatku rolnego i leśnego. Trudno także oceniać wprowadzenia granicznej kwoty, jako dążenie do ochrony podatników, skoro kwoty tych podatków nie są stosunkowo wysokie, natomiast w przypadku podmiotów wykorzystujących grunty, budynki, czy budowle na prowadzenie działalności gospodarczej, wysokość podatku jest konsekwencją skutków prowadzonej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu gruntów, budynków, czy budowli.
Na podstawie komentarza Pawła Borszowskiego „Projektowane zmiany w podatkach i opłatach lokalnych” opublikowanego w Vademecum Doradcy Podatkowego
Paweł Borszowski - doktor habilitowany, adiunkt w Katedrze Prawa Finansowego Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalista z zakresu prawa podatkowego.