Odpowiedź:

Wydatek na nabycie polisy ubezpieczeniowej może stanowić koszt uzyskania przychodu pomimo braku faktury VAT, o ile wysokość przedmiotowego kosztu oraz fakt jego poniesienia zostaną udokumentowane w inny sposób (np. umowę/polisę, potwierdzenie przelewu).

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.) za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Treść powyższego przepisu implikuje, iż dla celów rozpoznania jako koszt uzyskania przychodu wydatki mogą być udokumentowane w inny sposób niż fakturą VAT. Jeżeli zatem spółka posiada jeszcze inne dokumenty dotyczące ubezpieczenia (zakładam, że powinna dysponować polisą / umową, tak aby w ramach wystąpienia zdarzeń losowych pracownik mógł powołać się na istniejące ubezpieczenie), a z dokumentów tych wynika cena nabycia ubezpieczenia oraz fakt jego opłacenia, to przedmiotowe dokumenty mogą stanowić podstawę dla rozpoznania wydatku na ubezpieczenie jako koszt podatkowy.

Dominik Klemens
 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów