Pytanie

Czy wpłata zaliczki na samochód osobowy w styczniu 2014 r. (samochód z kratką i homologacją wg nowych przepisów o homologacji) uprawniać będzie do odliczenia VAT z faktury zaliczkowej wystawionej w miesiącu wpłaty w 100 proc.?
Chodzi o sytuację, kiedy wpłata i otrzymanie faktury zaliczkowej ma miejsce w miesiącu obowiązywania przejściowych przepisów o odliczeniu VAT (tj. chodzi o chwilowe obowiązywanie prawa do odliczenia od zakupu samochodu z kratką). Jednocześnie dostawa samochodu będzie miała miejsce po wejściu w życie nowych przepisów (wg derogacji) i dla tego typu samochodu na pewno nie będzie juz możliwości odliczenia VAT w 100 proc.

Odpowiedź

W przypadku otrzymania np. w styczniu 2014 r. faktury zaliczkowej dokumentującej zaliczkę zapłaconą w styczniu 2014 r., można odliczyć podatek z niej wynikający w rozliczeniu za styczeń. Otrzymanie samochodu – na poczet którego zapłacono zaliczkę – nie jest bowiem warunkiem odliczenia podatku.
W związku z tym, że odliczenie dokonywane będzie w rozliczeniu za styczeń 2014 r., to zastosowanie będą miały przepisy obowiązujące w styczniu 2014 r. One zaś będą pozwalały na pełne odliczenie podatku.

Uzasadnienie

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u.
Utrzymał on generalną zasadę, że przy nabyciu (imporcie, wewnątrzwspólnotowym nabyciu) samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 t podatkiem naliczonym jest tylko 60% kwoty podatku (czy to z faktury, czy to z podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia), jednakże nie więcej niż 6000 zł.
Ograniczenia dotyczą zatem generalnie samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, których dopuszczalna masa nie przekracza 3,5 t. Od tej ogólnej zasady są pewne wyjątki. Wyjątki te dotyczą następujących rodzajów pojazdów:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów specjalnych - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;
6) pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;
7) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.
W przypadku powyższych pojazdów samochodowych przepis art. 86a u.p.t.u. nie znajduje zastosowania, co oznacza, iż kwotę podatku naliczonego reguluje tylko art. 86 u.p.t.u.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
W myśl art. 86 ust. 10 u.p.t.u. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 10b u.p.t.u. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży samochodu w przypadku otrzymania zaliczki powstanie u sprzedawcy w momencie otrzymania zaliczki.

Tak więc w przypadku otrzymania np. w styczniu 2014 r. faktury zaliczkowej dokumentującej zaliczkę zapłaconą w styczniu 2014 r., można odliczyć podatek z niej wynikający w rozliczeniu za styczeń. Otrzymanie samochodu – na poczet którego zapłacono zaliczkę – nie jest bowiem warunkiem odliczenia podatku.
W związku z tym, że odliczenie dokonywane będzie w rozliczeniu za styczeń 2014 r., to zastosowanie będą miały przepisy obowiązujące w styczniu 2014 r. One zaś będą pozwalały na pełne odliczenie podatku (jeśli samochód będzie wymieniony w art. 86a ust. 2 u.p.t.u.).

Zobacz także: Rząd przyjął projekt zmian w VAT od aut z kratką >>>

Chcesz zapoznać się ze zmianami w VAT w 2014 r. zobacz:

"Pakiet VAT 2014"  - dostępny w księgarni internetowej Profinfo >>>

Zapraszamy także do wzięcia udziału w Konferencji VAT 2014 >>>