Czy pracownik jest zobowiązany podpisać się pod rozliczeniem kosztów podróży służbowej z chwilą wypłaty należności z tego tytułu?
Czy rozliczenie kosztów podróży służbowej jest kosztem uzyskania przychodów jeżeli brak jest podpisu pracownika stwierdzającego otrzymanie należności z tego tytułu?

Przepisy (przynajmniej te ogólno-obowiązujące) nie narzucają formy rozliczenia podróży służbowej. Oczywiście poprawne jest polecenie wyjazdu na piśmie i rozliczenie dokonane również w tej formie, opatrzone podpisem pracownika. Brak regulacji powoduje jednak, że można działać także w inny sposób.
Z przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.) nie wynika obowiązek podpisywania rozliczenia przez pracownika. Powoduje to, że nawet przy braku podpisu pracodawca może zaliczyć koszty podróży do kosztów uzyskania przychodów.