Odpowiedź:

Nieuwzględniona ulga na złe długi również może skutkować nałożeniem sankcji w VAT.

Uzasadnienie:

Nieuwzględnienie w deklaracji podatkowej korekty na złe długi (art. 89b ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.) – dalej u.p.t.u., prowadzi do niezasadnego obniżenia zobowiązania podatkowego, stanowi więc podstawę do nałożenia na podatnika 30% sankcji VAT. Regulujący tę kwestię art. 89b ust. 6 został uchylony, sankcja ta obecnie wynika bowiem z ogólnych przepisów o sankcji VAT (art. 112b ust. 1 pkt 1 lit. a  u.p.t.u.). Sankcję ustala organ podatkowy w odpowiedniej decyzji.
Podatnik może jednak uniknąć sankcji, jeśli przed dniem wszczęcia kontroli złoży deklaracje korygujące lub dokona korekty w terminie późniejszym niż termin 150 dni (art. 112b ust. 3 u.p.t.u.).

Analogiczna preferencja przewidziana jest dla dokonania korekty na złe długi po kontroli (obniżka sankcji o 10 punktów procentowych).

W przypadku korekt z uwagi na złe długi, które powinny zostać dokonane przed 1.01.2017 r., stosuje się w dalszym ciągu art. 89b ust. 6 u.p.t.u. w ówczesnym brzmieniu. Organ podatkowy ustali więc dodatkowe zobowiązanie podatkowe według stawki 30%.  Zgodnie z art. 9 zmieniającej ustawy z 1.12.2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 2024) do rozliczeń za okresy rozliczeniowe poprzedzające pierwszy okres rozliczeniowy 2017 r. stosuje się przepisy art. 86 u.p.t.u. w brzmieniu niezmienionym.

Krzysztof Klimek, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono  26.05.2017 r.
    

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów