Jak ta operacja będzie wyglądała na gruncie prawa podatkowego?
Czy należy wystawić fakturę VAT sprzedaży na środek trwały i wykazać jako przychód ze sprzedaży środków trwałych?
Co z odpisami amortyzacyjnymi?
Czy należy kontynuować amortyzację (w zasadzie środek trwały cały czas będzie użytkowany przez firmę) czy ustalić na nowo wartość początkową i odpisy?
Czy jeśli środek trwały chwilowo zostanie wycofany z ewidencji, to niezamortyzowana część będzie stanowić koszty?
Jak ma wyglądać ujęcie podatkowe takiej operacji finansowej, przy założeniu, że sprzedaż środka trwałego i zawarcie umowy leasingu zwrotnego odbędzie się w tym samym miesiącu?
W sytuacji przedstawionej w pytaniu należy dokonać sprzedaży maszyny na rzecz firmy leasingowej (faktura VAT) a następnie zawrzeć umowę z tymże leasingodawcą na leasing finansowy (bo rozumiem, że z takiego Państwo zamierzacie skorzystać) tego urządzenia. Sprzedaż maszyny należy potraktować jako przychód ze sprzedaży środków trwałych. Nie ma przeciwwskazań aby maszyna nieprzerwanie znajdowała się w Państwa firmie.
Z uwagi na sprzedaż maszyny należy przerwać amortyzację i wyksięgować środek trwały a także jego niezamortyzowaną część, natomiast na podstawie nowej umowy leasingowej ponownie wprowadzić urządzenie na stan środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej wynikającej z zawartej umowy.
Żaden z przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dalej u.p.d.o.p., nie zabrania dokonania sprzedaży własnego środka trwałego, a następnie dokonania zakupu - poprzez zawarcie umowy w leasingu finansowym. Istotnym i uzasadnionym jest tutaj fakt, iż celem tych transakcji jest najczęściej pozyskanie środków na bieżącą działalność firmy, czy też inwestycje. Ustawy o podatku dochodowym nie negują takich działań, można by się spierać o moralność takich czynności, ale prawo podatkowe nie stoi na przeszkodzie do ich dokonania.
Jasnym wydaje się być to, iż w momencie sprzedaży środka trwałego należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych i wyksięgować to urządzenia ze stanów środków trwałych - taki jest stan faktyczny i nie zmienia tego fakt, iż urządzenie nie opuszcza firmy sprzedającego. Należy również wyksięgować niezamortyzowaną wartość netto środka trwałego - obciąży ona koszty podatkowe w momencie sprzedaży tego środka. Zawarcie umowy leasingu finansowego na sprzedane urządzenie uprawnia natomiast do ponownego wprowadzenia urządzenia na stan środków trwałych i dokonywania odpisów od początku. Wartością początkową będzie wartość ustalona w umowie leasingu. Nie można kontynuować odpisów na tej podstawie, iż maszyna nie opuszcza firmy sprzedającego, gdyż odpisów podatkowych dokonuje właściciel a w momencie sprzedaży sprzedawca przestaje być właścicielem. Co prawda zawarcie umowy sprzedaży i leasingu tego samego dnia może stwarzać wrażenie niezmienności własności - to jednak umowa sprzedaży ma w sobie ten cel, iż przenosi własność, zatem zobowiązuje dotychczasowego właściciela do zakończenia amortyzacji.
W trakcie trwania umowy leasingu finansowego, kosztem dla korzystającego będą odpisy amortyzacyjne obliczane od nowej wartości początkowej urządzenia oraz raty odsetkowe.