Czy fakturę za nocleg dla audytora ISO, który przyjeżdża do firmy na kontrolę, można uznać za koszt podatkowy?
Pojęcie kosztów uzyskania przychodów definiuje przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., który stanowi, że za koszt uzyskania przychodów należy uznać koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f.
U.p.d.o.f. nie zawiera katalogu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

W takim ujęciu kosztami będą zarówno koszty, związane bezpośrednio z uzyskiwanym przychodem, jak i koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, jednak ich poniesienie jest racjonalne i niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania firmy. W orzecznictwie utrwalony jest pogląd, że przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu (wyrok NSA z dnia 9 marca 2001 r., I SA/Gd 1960/98). Należy jednak pamiętać, że wykazanie istnienia związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą obciąża podatnika.
Jeśli zawarta został umowa z audytorem, a z jej treści wynika, że kontrolowana firma, oprócz opłaty za przeprowadzenie audytu, ponosi także inne dodatkowe koszty poniesione przez audytora, np. opłatę za hotel - w moim przekonaniu można taki koszt zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.