Od stycznia 2011 podmioty z szeroko rozumianej branży gastronomicznej (restauracje, kawiarnie, kafeterie, puby, stołówki, firmy cateringowe, kuchnie hotelowe i in.) muszą stawiać czoła licznym zmianom w zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług (dalej VAT).

Zmiany te wynikają z dwóch nowelizacji ustawy VAT, które weszły w życie 1 stycznia 2011, a także noweli, która najprawdopodobniej wejdzie w życie od 1 kwietnia 2011. Regulacje istotne dla branży zawiera także nowe rozporządzenie wykonawcze do Dyrektywy VAT (Rozporządzenie nr 282/2011), które zacznie obowiązywać od 1 lipca 2011.

W szczególności, znowelizowane przepisy krajowe wprowadziły nowe stawki VAT oraz obowiązek stosowania nowego PKWiU (tj. w wersji z 2008 r.) w celu ustalenia zakresu opodatkowania stawkami obniżonymi. W szeregu przypadków oznacza to, że towary dotychczas opodatkowane niższą stawką VAT mogą stracić prawo do takiej preferencji. Z drugiej strony pojawiają się szanse na objęcie niższą stawką towarów dotychczas opodatkowanych mniej korzystnie.

Z kolei rozporządzenie unijne wyraźnie rozróżni m.in. usługi restauracyjne, cateringowe oraz inne czynności związane z serwowaniem żywności. W praktyce może to zmienić dotychczasowy sposób opodatkowywania usług gastronomicznych (stawka 8%), a także wpłynąć na zakres prawa do odliczenia VAT w przypadku nabywania takich usług.

Z tej perspektywy obecny okres wydaje się doskonałym momentem do zweryfikowania dotychczasowego sposobu rozliczania VAT przez podmioty z branży gastronomicznej. Przedsiębiorcy w tym sektorze powinny zastanowić się nie tylko jak uniknąć ewentualnych ryzyk podatkowych związanych ze zmianą (np. wynikających z nieprawidłowego stosowania nowych stawek), ale także jak można wykorzystać nowe przepisy, by zoptymalizować swoje rozliczenia VAT. Warto w szczególności rozważyć możliwość odpowiedniego ustrukturyzowania sprzedaży i zabezpieczenia prawa do stosowania niższych stawek VAT. Jak pokazuje praktyka, możliwości optymalizacyjnych w tym zakresie jest całkiem sporo, a większość z nich wcale nie wymaga większych nakładów finansowych czy administracyjnych. W niektórych sytuacjach pozytywy efekt można uzyskać po otrzymaniu odpowiedniej opinii klasyfikacyjnej z urzędu statystycznego, o którą można wystąpić już po analizie danych technologicznych na temat produktu. W innych przypadkach zasadne może okazać się np. opracowanie schematów sprzedażowych pozwalających na uzyskanie efektywnej obniżki VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę chcielibyśmy zachęcić Państwa do aktywnego rozpoznania wpływu obecnej nowelizacji VAT na działalność branży gastronomicznej i skorzystania z możliwości, które potencjalnie niosą ze sobą te zmiany. Odpowiednie przygotowanie może pozwolić na bezpieczne obniżenie obciążeń VAT, a tym samym poprawić konkurencyjność firmy na rynku.

źródło: www.deloitte.com