55 dni to dobry wynik. Chwali go Izabela Rutkowska, doradca podatkowy, prowadząca własną działalność gospodarczą. Ekspertka zwraca jednak uwagę na problem rozbieżności w interpretowaniu przepisów przez organy podatkowe. Oczekiwałaby, że w identycznym stanie faktycznym, odpowiedź fiskusa również powinna być taka sama. Często jednak zdarza się, że organy podatkowe udzielają skrajnie odmiennych odpowiedzi. Problemem jest też kwestia wiążącego charakteru interpretacji.

Wiążący charakter interpretacji
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpretację nr 18377 zwróciło uwagę, że w polskim systemie prawnym nie istnieje instytucja „wiążących interpretacji podatkowych”. Przyznało, że próba wprowadzenia w przeszłości takiej konstrukcji do systemu prawnego poprzez nadanie interpretacjom ogólnym mocy wiążącej wobec organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, zakończyła się niepowodzeniem. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11.05.2004 r. K 4/03 stwierdził bowiem, że przepis art. 14 § 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2003 r., w części stanowiącej, że interpretacje Ministra Finansów wiążą organy podatkowe i organy kontroli skarbowej jest niezgodny z Konstytucją, ponieważ narusza zasadę dwuinstancyjności postępowania. Ponadto Trybunał stwierdził, że związanie organów podatkowych i organów kontroli skarbowej wykładnią przepisów dokonaną przez Ministra Finansów czyni z aktów formalnie rzecz biorąc adresowanych wyłącznie do struktury wewnętrznej aparatu państwa, środek oddziaływania na sferę prawa i wolności podatników, a więc sferę, której regulacja dopuszczalna jest jedynie aktami zaliczanymi do zamkniętej kategorii źródeł prawa powszechnie obowiązującego. W świetle postanowień Konstytucji niedopuszczalne jest, aby działania formalnie o charakterze interpretacyjnym de facto miały charakter zbliżony do normotwórczego. W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego wiążące interpretacje podatkowe zostały wyeliminowane z przepisów Ordynacji podatkowej.

Interpretacje ochroną dla podatników?
Resort finansów zauważył, że również w obecnym stanie prawnym interpretacjom przepisów podatkowych nie można nadać waloru wiążącego, mimo iż spełniają one funkcję gwarancyjno-ochronną. MF podkreśliło, że chociaż wnioskodawca nie musi stosować się do wydanej dla niego interpretacji indywidualnej, to jednak zastosowanie się do niej nie może mu szkodzić.
 

Krajowa Administracja Skarbowa. Komentarz [PRZEDSPRZEDAŻ] Andrzej Melezini Krajowa Administracja Skarbowa. Komentarz >>