Świadectwo pracy zawiera szereg istotnych dla uprawnień pracownika danych. Tak jak w każdym przypadku wypełniania dokumentów można w jego treści się pomylić. Utrzymywanie takiego błędu skutkuje utrzymywaniem w obrocie prawnym dokumentu potwierdzającego nieprawdę mającą często znaczny wpływ na ustalenie np. stażu pracy. Stąd chociażby ustawodawca wprowadził instytucję sprostowania świadectwa pracy na wniosek pracownika.

Jak podkreślił SA w Krakowie w wyroku z 6 września 2012 r. (sygn. akt III AUa 354/12), kodeks pracy przewiduje stosowny tryb sprostowania świadectwa pracy, inicjowany na wniosek pracownika. Oznacza to, że ma on obowiązek sprawdzić otrzymane świadectwo pracy i kwestionować zawarte w nim wadliwości. Nie zwalnia to pracodawcy z obowiązku odpowiedniego - zgodnego z prawem - ukształtowania treści świadectwa.

Zobacz wzory dokumentów w LEX:

Czytaj również:  Urlop opiekuńczy w świadectwie pracy - w jednej czy dwóch rubrykach? >>
 

Wystąpienie o sprostowanie

Jeżeli w opinii pracownika wydane mu świadectwo pracy zawiera nieprawdziwe lub niepełne informacje, to może wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie treści tego świadectwa.

Pracownik ma na wystąpienie o sprostowanie świadectwa 14 dni od dnia jego otrzymania. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 14 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. W przypadku niezawiadomienia przez pracodawcę o odmowie sprostowania świadectwa pracy, żądanie sprostowania świadectwa pracy wnosi się do sądu pracy.

Ważne! Dla wniosku pracownika o zmianę treści świadectwa pracy nie została zastrzeżona forma pisemna. Oznacza to, że wniosek może zostać złożony np. elektronicznie.

Przykład: Po przekazaniu pracownikowi świadectwa okazało się, że jest w nim błąd. Mogę dokonać sprostowania bez wniosku pracownika?
Pracodawca ,dostrzegając błąd w wydanym pracownikowi świadectwie zdecydowanie powinien podjąć działania zmierzające do jego usunięcia, czyli przygotować i przekazać pracownikowi nowe świadectwo, informują oczywiście przy tym o powodach tego kroku.

Zobacz też procedurę w LEX: Sprostowanie świadectwa pracy przez pracodawcę >

Jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z 15 grudnia 2009 r. (sygn. akt II PK 156/09), terminy przewidziane w art. 97 par. 2(1) kodeksu pracy są terminami prawa materialnego, stąd oddala się powództwo, gdy pozew został wniesiony po upływie terminów określonych w tym przepisie, jeżeli ich nie przywrócono. Wniosku złożonego po terminie pracodawca nie jest obowiązany rozpatrywać. Można jednak to zrobić – i nawet powinno się - w szczególności w przypadkach oczywistych istotnych pomyłek w świadectwie pracy.

Zobacz też linię orzeczniczą w LEX: Postępowanie o sprostowanie świadectwa pracy >