– Program wystartował 1 sierpnia 2020 r. i od początku cieszył się dużym zainteresowaniem. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy dokonano prawie 365 tys. płatności bonami na łączną kwotę 240 mln zł. Rekordowy okazał się 2021 r., kiedy to w ciągu 12 miesięcy zrealizowano ponad 2,8 mln transakcji na łączną kwotę prawie 1,8 mld zł. W 2022 r. dokonano kolejnych 1,9 mln płatności bonami na łączną kwotę 960 mln zł. Podsumowując, przez cały okres obowiązywania programu zostało zrealizowanych ponad 5,5 mln transakcji na łączną kwotę niecałych 3,2 mld zł – mówi cytowana w informacji opublikowanej na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

W realizację programu PBT, oprócz ZUS podmiotem zaangażowanym była Polska Organizacja Turystyczna.

Czytaj również: ZUS podsumował - ponad 5 mln płatności bonami turystycznymi

Kto i jak korzystał z bonu

Do końca marca 2023 r. uprawnionych do bonu turystycznego było ok. 4,5 mln osób, natomiast w systemie widniało ponad 3,9 mln aktywnych bonów. Wykorzystanych bonów było 95 proc., czyli prawie 3,8 mln, z czego całkowicie wykorzystano około 3 mln, zaś częściowo 778,6 tys. Niewykorzystanych aktywnych bonów było 5 proc., czyli prawie 188 tys.

Sprawdź w LEX: Czy marszałkowie województw są uprawnieni do kontrolowania zasadności przyjmowania przez przedsiębiorców bonów turystycznych oraz zgodności realizacji bonów turystycznych z ich przeznaczeniem? >

Jak podał Zakład, największe zainteresowanie PBT odnotowano od lipca do sierpnia 2021 r. Zrealizowano wtedy około 31 proc. wszystkich transakcji, a kwota, którą zapłacono, stanowiła ponad 34 proc. wydatkowanych środków. Kolejny duży skok zarówno w liczbie transakcji, jak i kwocie płatności odnotowano w okresie wakacyjnym 2022 r. oraz w marcu 2023 r., czyli w ostatnim miesiącu obowiązywania programu.

Od początku działania programu PBT największą liczbę płatności bonem odnotowano w województwie małopolskim, na drugim miejscu uplasowało się województwo pomorskie, a na trzecim – zachodniopomorskie. Na czwartym miejscu znalazło się województwo mazowieckie.

Jeśli chodzi o kwotę płatności bonami, to również tutaj na pierwszym miejscu uplasowało się województwo małopolskie, na drugim – pomorskie, na trzecim – zachodniopomorskie i na czwartym – mazowieckie.

Sprawdź w LEX: Czy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest jednostką uprawnioną do udostępniania danych osobowych w odpowiedzi na wnioski kierowane przez Polską Organizację Turystyczną? >

Podczas trwania programu najwyższą kwotę płatności za usługi hotelarskie (np. hotele, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, kempingi) zrealizowano w województwie pomorskim i małopolskim. Na trzecim miejscu znalazło się województwo zachodniopomorskie, a na czwartym – dolnośląskie.

W przypadku płatności za imprezy turystyczne (np. parki rozrywki oraz touroperatorzy organizujący wycieczki, obozy, kolonie) sytuacja kształtowała się nieco inaczej niż w przypadku usług hotelarskich. W tej klasyfikacji prym wiodło województwo mazowieckie. Na drugim miejscu znalazło się województwo małopolskie, na trzecim – łódzkie i na czwartym – zachodniopomorskie.

Niektóre podmioty turystyczne realizowały jednocześnie płatności bonami zarówno za usługi hotelarskie, jak i imprezy turystyczne. Niekwestionowanym zwycięzcą w tej kategorii okazało się województwo małopolskie. Na drugim miejscu znalazło się województwo świętokrzyskie, na trzecim – pomorskie i na czwartym – zachodniopomorskie.

Sprawdź w LEX: Czy rodzice dzieci mogą przekazywać środki na kolonie dzieci w formie bonu turystycznego? >

 


Jakie podmioty otrzymały środki z PBT

W pierwszych miesiącach działania programu w systemie do obsługi PBT zarejestrowano ponad 18 tys. podmiotów turystycznych. Ostatecznie na dzień 31 marca 2023 r. w systemie do obsługi PBT widniało ponad 28 tys. aktywnych podmiotów turystycznych. Od początku działania programu PBT najwięcej podmiotów turystycznych zarejestrowano w województwie pomorskim oraz w województwie małopolskim. Na trzecim miejscu w rankingu uplasowało się województwo zachodniopomorskie, a na czwartym – dolnośląskie.

 


Jakie wsparcie informacyjne zapewnił ZUS

W związku z programem PBT przez ponad 32 miesiące działała specjalna infolinia. W tym okresie obsłużono blisko 750 tys. połączeń telefonicznych. Działał też adres poczty elektronicznej, na który wpłynęło ponad 44 tys. zapytań klientów. Beneficjenci Polskiego Bonu Turystycznego mieli dostęp do materiałów informacyjnych publikowanych na stronie zus.pl oraz filmików publikowanych w kanale „Elektroniczny ZUS” na YouTube.