Ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu realizowana jest przez kształtowanie polityki zdrowotnej, ekonomicznej i społecznej, do której należy między innymi ochrona prawa osób niepalących do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskich wyrobów tytoniowych.
Palenie w zakładzie pracy jest zabronione
Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie zakazu palenia w określonych miejscach. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (dalej: ustawa), zabrania się palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych, i palenia papierosów elektronicznych w pomieszczeniach zakładów pracy. Na właścicielach i zarządzających obiektem spoczywa obowiązek umieszczenia w widocznych miejscach odpowiednich oznaczeń słownych i graficznych informujących o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych. Zaniechanie w tym zakresie może wiązać się z odpowiedzialnością. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy, właściciel lub zarządzający obiektem, który nie umieszcza informacji o zakazie palenia, podlega karze grzywny do 2 tys. zł.
Zobacz w LEX: Wyznaczanie palarni w zakładzie pracy - Procedura >
Krnąbrni palacze muszą się liczyć z sankcjami
Palenie wyrobów tytoniowych, nowatorskich wyrobów tytoniowych lub papierosów elektronicznych wbrew postanowieniom art. 5 ustawy, podlega karze grzywny do 500 zł. Grzywna jest nakładana w drodze mandatu karnego przez organ powołany do ochrony porządku publicznego. Natomiast pracodawca może zastosować wobec pracownika karę porządkową. Zgodnie z art. 108 par. 1 kodeksu pracy za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, można zastosować karę upomnienia albo karę nagany. Warto zwrócić uwagę, że za nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, pracodawca może również nałożyć na pracownika karę pieniężną. Nie można również wykluczyć, że w przypadku nagminnego naruszania zakazu palenia, pracodawca zdecyduje się na rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych.
Zobacz w LEX: Wymierzenie kary porządkowej przez pracodawcę - Procedura >
Sprawdź również książkę: Roszczenia pracownicze. Praktyczny przewodnik >>
Prawodawca przewidział wyjątek od zakazu
Ustanowiony zakaz palenia wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych, nie jest jednak bezwzględny, ponieważ przewidziano od niego wyjątek. Zgodnie bowiem z art. 5a ust. 3 pkt. 5 ustawy właściciel lub zarządzający obiektem może wyznaczyć palarnię w pomieszczeniach zakładów pracy. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że decyzja o wyznaczeniu palarni w pomieszczeniach zakładów pracy jest w pełni uznaniowa. Pracodawca nie ma więc obowiązku jej tworzenia i nie musi z nikim konsultować swojej decyzji.
Czytaj także: Sąd: Samo podejrzenie nie wystarczy, by zwolnić pracownika dyscyplinarnie >>>
Palarnie muszą spełniać pewne wymagania
W myśl art. 2 pkt 15 ustawy, jako palarnie rozumie się wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, które musi być odpowiednio oznaczone i służyć wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych lub papierosów elektronicznych. Pomieszczenie to musi też być zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy, para z papierosów elektronicznych lub substancje uwalniane za pomocą nowatorskiego wyrobu tytoniowego nie przenikały do innych pomieszczeń. Należy więc zauważyć, że obowiązujące przepisy charakteryzują się dużą ogólnością, ponieważ nie określają żadnych norm, w tym nie wskazują minimalnej powierzchni palarni.
Cena promocyjna: 12.9 zł
|Cena regularna: 129 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 25.8 zł
Kiedyś przepisy były bardziej szczegółowe
W 2011 r. doszło do zmiany rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, która uchyliła rozdział 7 w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia. Rozdział ten regulował kwestie związane z palarniami. Zgodnie z nieobowiązującymi już przepisami, palenie tytoniu w zakładach pracy było dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach (palarniach) wyposażonych w dostateczną ilość popielniczek. Pomieszczenia te musiały być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Istniał też wymóg, że w palarni powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia. Powierzchnia palarni nie mogła być jednak mniejsza niż 4 m2. Ponadto przepisy nakładały obowiązek, by zapewnić przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.