Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Czytaj również: Zespół od deregulacji chce uprościć rozliczenia z ZUS>>
Cel i istota zmian
- W obowiązującym stanie prawnym na podstawie art. 36 ust. 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2025 r., poz. 350, dalej: ustawa systemowa), w przypadku przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w postaci dokumentu elektronicznego, płatnik składek jest zobowiązany do przechowywania przez okres pięciu lat zgłoszenia w postaci dokumentu pisemnego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej. Obowiązek ten jest postrzegany przez przedsiębiorców jako nadmiarowy, gdyż zgłoszenia do ubezpieczeń widnieją w systemie - zarówno po stronie ZUS, jak i płatnika, co sprawia, że nie ma potrzeby dokonywania dodatkowej, osobnej archiwizacji - napisali autorzy projektu.
Ustawa przyjęta przez Sejm zakłada więc likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń poprzez uchylenie w art. 36 ustępu 8 ustawy systemowej. Przepis ten stanowi bowiem, że w przypadku przekazywania do Zakładu zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w postaci dokumentu elektronicznego, zgłoszenie w postaci dokumentu pisemnego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej płatnik przechowuje przez okres pięciu lat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.









