We wspólnym komunikacie kierownictwa PAŻP i zarządu ZZKRL, zamieszczonym na stronach internatowych Agencji, przypomniano, że w listopadzie 2021 r. wprowadzono w PAŻP nowy regulamin wynagradzania zmieniający obowiązujące przez 10 lat zasady. - Nowy regulamin uzyskał poparcie dwóch reprezentatywnych związków zawodowych – Związku Zawodowego Pracowników Technicznych PAŻP i kontrolerskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Służb Ruchu Lotniczego, a także Organizacji Zakładowej NSZZ +Solidarność+ nr 3237 w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Związku Zawodowego Pracowników PAŻP - napisano.

I dodano, że kontrolerzy z Warszawy zrzeszeni w Związku Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego nie zgadzają się na zaproponowane przez PAŻP warunki wynagradzania. - 44 osoby złożyły wypowiedzenia bądź oświadczenia woli o nieprzyjęciu nowych warunków pracy i płacy w grudniu, kolejnych ponad 130 kontrolerów – w styczniu. Od grudnia 2021 roku trwa spór zbiorowy i regularny dialog ze stroną związkową – czytamy w komunikacie.

Dialog ten kontynuuje nowa prezes Agencji Anita Oleksiak, która swoją funkcję objęła w czwartek 31 marca br. - W efekcie podjętych niezwłocznie negocjacji, w ramach budowania zaufania i dobrej współpracy, Zarząd ZZKRL zgodził się przedłużyć okres wypowiedzeń zmieniających 15 z 44 osób do 8 kwietnia 2022 r. do godziny 24.00. Pozostałe 29 osób definitywnie rozwiązało umowy z PAŻP  - przekazano. Kierownictwa PAŻP oraz ZZKRL mają nadzieję na konstruktywny dialog podczas dalszych negocjacji, do których przystąpią 4 kwietnia 2022 r.

Z kolei ZZKRL w komunikacie zamieszczonym na swojej stronie internetowej przekazał, że po spotkaniu zapoznawczym, nowa prezes podjęła próbę rzeczowych rozmów zmierzających do rozwiązania kryzysu.

W czwartek PAŻP poinformowała, że głównymi celami nowej prezes PAŻP będzie zapewnienie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej, kierowanie procesem odbudowy branży lotniczej po pandemii i utrzymanie pozycji Agencji w Europie.

Czytaj również: Ochrona danych osobowych nie przeszkadza w badaniu trzeźwości pracowników lotnictwa

Koniec dysproporcji w zarobkach pracowników służb operacyjnych?

Jak przypomina PAP, w drugiej połowie stycznia br. PAŻP podała, że wdraża nowy regulamin wynagradzania, który wszedł w życie pod koniec zeszłego roku. Jest on elementem planu modernizacji Agencji. Jak podkreśliła wówczas PAŻP, regulamin ten został wypracowany wspólnie ze stroną społeczną i zaakceptowany przez ministra infrastruktury. Według PAŻP, wyrównuje on narosłe przez lata dysproporcje w zarobkach pracowników służb operacyjnych oraz wprowadza system motywacji i zachęt dla pracowników.

Według Agencji, blisko trzy czwarte jej pracowników, w tym m.in. kontrolerzy pracujący w organach regionalnych, większość służb operacyjnych i technicznych, przyjęło nowe warunki i pracuje na nowych zasadach. Zgodnie z nowym regulaminem wynagradzania, kontrolerzy ruchu lotniczego mogą zarobić do 45 tys. zł miesięcznie, z uwzględnieniem środków z funduszu premiowego. Ponadto każdy z pracowników Agencji może otrzymać dodatkowo wynagrodzenie za pracę w rozwojowych projektach prowadzonych przez PAŻP.

PAŻP informowała wówczas, że na nowe zasady nie zgadza się grupa kontrolerów z Warszawy. Agencja informowała na początku lutego br., że ma do czynienia ze składanymi rezygnacjami z pracy przez kontrolerów obszaru i zbliżania z Warszawy – blisko 170 osób znajduje w okresie wypowiedzenia, który dla większości zakończy się pod koniec kwietnia 2022 r. Według danych na luty zatrudnionych było 208 kontrolerów obszaru i zbliżania w Warszawie.

W styczniu Agencja informowała, że 28 stycznia br. do PAŻP wpłynęły pisma, w których grupa 112 kontrolerów ruchu lotniczego reprezentowana przez Zarząd Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, przekazała pracodawcy oświadczenia woli z odmową przyjęcia zaproponowanych im warunków pracy i płacy wynikających z obowiązującego w Agencji Regulaminu Wynagradzania.

Także w styczniu PAŻP podała, że zgłosiła do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z podżeganiem do podjęcia akcji sabotażowej. - Zatrzymanie wprowadzanych w PAŻP zmian, w tym zablokowanie wdrożenia nowego Regulaminu Wynagradzania, wydaje się być głównym motywem działań członków Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego - przekazała wówczas Agencja.

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. PAŻP utrzymuje się z opłat pobieranych od linii lotniczych z tytułu zapewnienia służb żeglugi powietrznej dla samolotów lądujących, startujących na i z polskich lotnisk oraz tych przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną. Pobiera dwie opłaty: trasowe i terminalowe. Ich wysokość zależy od poziomu rokrocznie ustalanych stawek jednostkowych stosowanych przy opłatach za świadczone usługi nawigacyjnej.