Kwitki urlopowe wystawione? Wystawione! Zgoda od pracodawcy jest? Nie ma. Niestety wiele osób zamiast czterodniowej majówki musi iść do pracy w poniedziałek, 2 maja. Jeszcze inni mają problem polegający na tym, że muszą pracować nawet w dni wolne od pracy.

Czytaj również: Święto Pracy w niedzielę, ale nie będzie dodatkowego dnia wolnego

20 skarg na brak urlopu w majówkę - większość od pracowników handlu

Jak wyjaśnia Małgorzata Marczulewska, prezes stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom, praca w majówkę, praca w długie weekendy czy odmawianie urlopów to bardzo poważny problem na linii pracownik-pracodawca. Również w ostatnim czasie na skrzynkę mailową stowarzyszenia dotarło kilka wiadomości od zdenerwowanych pracowników, którzy musieli poważnie zweryfikować swoje plany urlopowe. - Odnotowaliśmy blisko 20 wiadomości w ciągu ostatniego miesiąca, których głównym tematem była majówka. Ponad połowa z nich to skargi od pracowników handlu. Pracownicy dyskontów chcieli długiego weekendu, a w wielu przypadkach okazało się to niemożliwe z powodu konieczności zapewnienia obsady w sklepach 2 maja. Wiele sklepów poprosiło swoich pracowników o obecność już po północy, by przygotować sprzedaż – mówi Małgorzata Marczulewska. Według niej, kilka skarg dotyczyło także kierowców i pracowników firm spedycyjnych, które ze względu na braki kadrowe również musiały bardzo mocno obciąć wypoczynkowe plany pracowników. - W tym przypadku zdarzyła się również skarga od kierowcy, który miał zarezerwowany urlop od wielu tygodni, wykupioną wycieczkę i musiał jechać w trasę. Tu pytano nas jakie są możliwości prawne, by pracodawca cofnął swoją decyzję – mówi.

 


Jak łagodzić konflikty o urlopy?

Porady prawników stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom są zazwyczaj jednoznaczne: najlepsza w tym przypadku jest po prostu droga do porozumienia. – Pracownicy muszą pamiętać, że zadaniem pracodawcy jest zapewnienie operacyjnej zdolności do kontynuacji pracy. Żadna majówka nie może być usprawiedliwieniem dla niedotrzymania kontraktów itp. Z drugiej strony pracodawca musi wiedzieć, że wypoczęty i zadowolony pracownik to zawsze lepszy pracownik. Nie radzimy konfliktów, awantur, rzucania papierami. Po prostu należy porozmawiać z przełożonymi i dojście do porozumienia – mówi prezes stowarzyszenia.

Opcje porozumienia to np. zamienienie się dyżurami z innymi pracownikami czy wypracowanie ekwiwalentu, który sprawi, że pracownik będzie mieć zrekompensowane koszty zarezerwowanego urlopu. – Niestety im mniej pracowników na rynku pracy, tym więcej takich sytuacji. Spodziewam się, że najbliższy sezon urlopowy w wielu sektorach będzie kłopotliwy i np. w budowlance na wakacyjne wypady mało który pracownik będzie mógł liczyć. Podobnie może być w branży TSL – uważa Małgorzata Marczulewska.