Większość firm boryka się dziś z problemami kadrowymi, szczególnie w przypadku wysoko wykwalifikowanych specjalistów, w Polsce pracownicy są coraz mniej zaangażowani. Jak podaje Instytut Gallupa, na całym świecie obserwujemy obecnie bezprecedensowy spadek satysfakcji z życia. Negatywne uczucia, takie jak złość, stres, smutek i niepokój osiągnęły rekordowy poziom. A to przekłada się ujemnie na motywację i jakość pracy.

W obliczu przetaczającej się przez globalny rynek pracy fali Wielkiej Rezygnacji zbudowanie pozytywnej kultury organizacyjnej oraz dobrego wizerunku pracodawcy jest dzisiaj koniecznością jak nigdy wcześniej. W teorii przepis na employer branding wydaje się łatwy - znać swoich pracowników i realizować ich potrzeby. W praktyce, niejeden pracodawca zadaje sobie pytanie, jak to robić, a jednocześnie realizować cele biznesowe.

Czytaj też: Majewska Milena Daria, Employer branding w Polsce - początki i szanse >>>

Czytaj również: Badanie: Wielka Rezygnacja, ESG i płace to kluczowe czynniki wpływające na rynek pracy

Liczy się poczucie sensu i możliwości rozwoju

Raport Dobrych Praktyk Pracodawców 2022 opracowany przez Instytut Humanites przedstawia konkretne praktyki stosowane z sukcesami przez liderów polskiego rynku pracy. Badanie opinii pracowników pokazuje, że kluczowymi wartościami są dla nich: poczucie sensu i szerokie możliwości rozwoju, pozytywna relacja z przełożonymi i wpływ na decyzje w firmie, elastyczność i możliwość łączenia pracy z życiem prywatnym, stabilność zatrudnienia oraz dobra atmosfera w zespole.

Czytaj też: Badanie satysfakcji i zaangażowania pracowników – praktyczne przygotowanie metodologii prowadzenia badań w firmie >

Wiele firm zaczyna stosować czas wolny jako istotny benefit dla pracowników. Przykładem są dodatkowe dni wolne dla rodziców, a także dni wolne na działania charytatywne lub adopcję zwierząt. Firmy coraz częściej proponują pracownikom możliwości zaangażowania społecznego w ramach projektów pro bono, wolontariatu pracowniczego lub dedykowanego czasu wolnego.

Poza tymi pozytywnymi trendami raport wskazuje, że nadal brakuje systemowego podejścia do wsparcia pracowników opiekujących się starszymi osobami oraz rozwiązań skierowanych do pracowników w wieku okołoemerytalnym, co w obliczu starzejącego się społeczeństwa staje się coraz bardziej palącym wyzwaniem.

Raport Dobrych Praktyk Pracodawców 2022 z powstał w oparciu o dane zebrane w zeszłorocznej edycji konkursu Firma Przyjazna Rodzinie/ Człowiekowi Instytut Humanites.