Rzecznik  Praw Obywatelskich dostaje skargi obywateli na rozpatrywanie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniosków o dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Informują oni zarówno o długim okresie oczekiwania na przyznanie dofinansowania, jak i o trudnościach z uzyskaniem informacji o stanie sprawy od pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i infolinii. W niektórych przypadkach skarżący nie otrzymali również odpowiedzi na pisma do ZUS. Wszystko to prowadzi do konieczności pokrywania przez rodziców całej opłaty za żłobek za dany miesiąc. Stawia to ich w gorszej sytuacji w porównaniu z osobami, które takie dofinansowanie otrzymały we właściwym czasie.

Czytaj również: Do końca maja wnioski o dodatek żłobkowy>>

25 lipca 2022 r. RPO zwrócił się do Departamentu Obsługi Klientów o wyjaśnienia w sprawie indywidualnej (znak: VII.7030.15.2022.AMB). W odpowiedzi wnioskodawczyni z 8 sierpnia 2022 r. Naczelnik Wydziału potwierdził, że realizacja sprawy prowadzona była z naruszeniem ustawowego terminu. Odpowiedź nie zawierała jednak informacji o przyczynach opóźnień. Dlatego RPO zwrócił się do prezes ZUS o wyjaśnienia, a zwłaszcza o informacje na temat działań podejmowanych w celu usprawnienia obsługi klientów ZUS we wskazanym zakresie.