- Wiele jest powodów błędnie wpisywanych danych osobowych. Często pracodawcy nie mają elementarnych systemów, a ponieważ procesy HR nie są zdigitalizowane, kadrowe pracują na wzorach umów w pliku tekstowym word, robiąc kolejną umowę na poprzedniej. O błąd więc nietrudno. Zresztą zawsze też może wystąpić błąd ludzki, bo każdy ma prawo się pomylić, a ZUS, weryfikując uprawnienia i dokumenty, może znaleźć formalny powód, by nie wypłacić pieniędzy - mówi serwisowi Prawo.pl Monika Smulewicz, założycielka HR na Szpilkach oraz Eduwersum Collegium Rozwoju HR. I radzi, by zawsze weryfikować podawane dane osobowe. - W systemach firmowych dane są prawidłowe. Warto też na bieżąco je aktualizować - dodaje.
Czytaj również: Deregulacja w prawie pracy nie będzie sprzeczna z RODO >>
Dane osobowe pracownika
Zgodnie z art. 22(1) par. 1 kodeksu pracy pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:
- imię (imiona) i nazwisko;
- datę urodzenia;
- dane kontaktowe wskazane przez taką osobę;
- wykształcenie;
- kwalifikacje zawodowe;
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Z kolei w myśl par. 3, od pracownika ma prawo żądać podania dodatkowo danych osobowych obejmujących:
- adres zamieszkania;
- numer PESEL, a w przypadku jego braku - rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
- wykształcenie i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, jeżeli nie istniała podstawa do ich żądania od osoby ubiegającej się o zatrudnienie;
- numer rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
Pracodawca może też żądać podania innych danych osobowych niż określone w par. 1 i 3, gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (par. 4).
O tym, jaka ma być treść i forma umowy o pracę oraz jakie informacje o warunkach zatrudnienia ma przekazać pracownikowi pracodawca mówi art. 29 k.p. W myśl jego par. 1, umowa o pracę określa strony umowy, adres siedziby pracodawcy, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby - adres zamieszkania, a także rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
- rodzaj pracy;
- miejsce lub miejsca wykonywania pracy;
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
- wymiar czasu pracy;
- dzień rozpoczęcia pracy;
- w przypadku umowy o pracę na okres próbny: a) czas jej trwania lub dzień jej zakończenia oraz, gdy strony tak uzgodnią, postanowienie o przedłużeniu umowy o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli wystąpią takie nieobecności, b) okres, na który strony mają zamiar zawrzeć umowę o pracę na czas określony w przypadku, o którym mowa w art. 25 par. 2(2), a także postanowienie o wydłużeniu umowy w przypadku, o którym mowa w art. 25 par. 2(3);
- w przypadku umowy o pracę na czas określony - czas jej trwania lub dzień jej zakończenia.
Cena promocyjna: 199.2 zł
|Cena regularna: 249 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 174.3 zł
Nawet literówka w nazwisku może być powodem problemów
Co ważne, mimo podawania danych osobowych w kwestionariuszach przy ubieganiu się o pracę, warto też sprawdzać dane osobowe podane w umowie o pracę, jeszcze przed jej podpisaniem. A jeśli nie udało się wyłapać błędu przed podpisaniem umowy, to trzeba go zgłosić pracodawcy od razu po jego odkryciu.
Błąd w dokumentach zgłoszeniowych ubezpieczonego (czyli pracownika) może skorygować pracodawca będący płatnikiem składek. Ma na to siedem dni od daty, kiedy zauważy błąd lub zostanie powiadomiony przez ZUS o stwierdzonych nieprawidłowościach. Tyle samo czasu jest na zmianę danych podanych w dokumentach zgłoszeniowych. W tym przypadku siedmiodniowy termin jest liczony od dnia powstania zmiany. Więcej informacji na temat zmian i korekt danych podanych w dokumentach zgłoszeniowych do ZUS oraz formularzy, na jakich można dokonać zmian i korekt tutaj.
- Błąd może się pojawić na różnych etapach. Ważne, by zaraz po zauważeniu nieprawidłowych danych fakt ten zgłosić pracodawcy i skorygować dokumenty zarówno papierowe, jak i elektroniczne. Pomyłka w imieniu lub nazwisku może okazać się problematyczna po latach, gdy osoba występuje o emeryturę lub rentę. Bo o ile literówka w imieniu raczej większym problemem nie będzie, to literówka w nazwisku już może mieć znaczenie - mówi Magdalena Januszewska, radca prawny, specjalizująca się w prawie pracy, ubezpieczeń i zabezpieczenia społecznego. I ostrzega: - Warto przypilnować takich rzeczy, bo w razie sporu z pracodawcą lub z ZUS w kwestii zatrudnienia lub różnych świadczeń, pojawiają się problemy dowodowe.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.









