- Wiele jest powodów błędnie wpisywanych danych osobowych. Często pracodawcy nie mają elementarnych systemów, a ponieważ procesy HR nie są zdigitalizowane, kadrowe pracują na wzorach umów w pliku tekstowym word, robiąc kolejną umowę na poprzedniej. O błąd więc nietrudno. Zresztą zawsze też może wystąpić błąd ludzki, bo każdy ma prawo się pomylić, a ZUS, weryfikując uprawnienia i dokumenty, może znaleźć formalny powód, by nie wypłacić pieniędzy - mówi serwisowi Prawo.pl Monika Smulewicz, założycielka HR na Szpilkach oraz Eduwersum Collegium Rozwoju HR. I radzi, by zawsze weryfikować podawane dane osobowe. - W systemach firmowych dane są prawidłowe. Warto też na bieżąco je aktualizować - dodaje.

Czytaj również:  Deregulacja w prawie pracy nie będzie sprzeczna z RODO >>

Dane osobowe pracownika

Zgodnie z art. 22(1) par. 1 kodeksu pracy pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:

  1. imię (imiona) i nazwisko;
  2. datę urodzenia;
  3. dane kontaktowe wskazane przez taką osobę;
  4. wykształcenie;
  5. kwalifikacje zawodowe;
  6. przebieg dotychczasowego zatrudnienia.

Z kolei w myśl par. 3, od pracownika ma prawo żądać podania dodatkowo danych osobowych obejmujących:

  1. adres zamieszkania;
  2. numer PESEL, a w przypadku jego braku - rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  3. inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
  4. wykształcenie i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, jeżeli nie istniała podstawa do ich żądania od osoby ubiegającej się o zatrudnienie;
  5. numer rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.

Pracodawca może też żądać podania innych danych osobowych niż określone w par. 1 i 3, gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (par. 4).

O tym, jaka ma być treść i forma umowy o pracę oraz jakie informacje o warunkach zatrudnienia ma przekazać pracownikowi pracodawca mówi art. 29 k.p. W myśl jego par. 1, umowa o pracę określa strony umowy, adres siedziby pracodawcy, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby - adres zamieszkania, a także rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:

  1.  rodzaj pracy;
  2. miejsce lub miejsca wykonywania pracy;
  3. wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
  4. wymiar czasu pracy;
  5. dzień rozpoczęcia pracy;
  6. w przypadku umowy o pracę na okres próbny: a) czas jej trwania lub dzień jej zakończenia oraz, gdy strony tak uzgodnią, postanowienie o przedłużeniu umowy o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli wystąpią takie nieobecności, b) okres, na który strony mają zamiar zawrzeć umowę o pracę na czas określony w przypadku, o którym mowa w art. 25 par. 2(2), a także postanowienie o wydłużeniu umowy w przypadku, o którym mowa w art. 25 par. 2(3);
  7. w przypadku umowy o pracę na czas określony - czas jej trwania lub dzień jej zakończenia.

 

Cena promocyjna: 199.2 zł

|

Cena regularna: 249 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 174.3 zł


Nawet literówka w nazwisku może być powodem problemów

Co ważne, mimo podawania danych osobowych w kwestionariuszach przy ubieganiu się o pracę, warto też sprawdzać dane osobowe podane w umowie o pracę, jeszcze przed jej podpisaniem. A jeśli nie udało się wyłapać błędu przed podpisaniem umowy, to trzeba go zgłosić pracodawcy od razu po jego odkryciu.

Błąd w dokumentach zgłoszeniowych ubezpieczonego (czyli pracownika) może skorygować pracodawca będący płatnikiem składek. Ma na to siedem dni od  daty, kiedy zauważy błąd lub zostanie powiadomiony przez ZUS o stwierdzonych nieprawidłowościach. Tyle samo czasu jest na zmianę danych podanych w dokumentach zgłoszeniowych. W tym przypadku siedmiodniowy termin jest liczony od dnia powstania zmiany. Więcej informacji na temat zmian i korekt danych podanych w dokumentach zgłoszeniowych do ZUS oraz formularzy, na jakich można dokonać zmian i korekt tutaj.

- Błąd może się pojawić na różnych etapach. Ważne, by zaraz po zauważeniu nieprawidłowych danych fakt ten zgłosić pracodawcy i skorygować dokumenty zarówno papierowe, jak i elektroniczne. Pomyłka w imieniu lub nazwisku może okazać się problematyczna po latach, gdy osoba występuje o emeryturę lub rentę. Bo o ile literówka w imieniu raczej większym problemem nie będzie, to literówka w nazwisku już może mieć znaczenie - mówi Magdalena Januszewska, radca prawny, specjalizująca się w prawie pracy, ubezpieczeń i zabezpieczenia społecznego. I ostrzega: - Warto przypilnować takich rzeczy, bo w razie sporu z pracodawcą lub z ZUS w kwestii zatrudnienia lub różnych świadczeń, pojawiają się problemy dowodowe.