Z propozycją podwyższenia kilometrówki wystąpiły związki zawodowe zrzeszające przedstawicieli pocztowców, leśników i pracowników parków narodowych. Chcą zmiany rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Postulują, aby dodać paragrafu w brzmieniu: „Dla pojazdów użytkowanych przez listonoszy Poczty Polskiej SA oraz w służbie leśnej i służbie parków narodowych, stawki kwot, o których mowa w § 2, podwyższa się, stosując mnożnik 1,2". Argumentują, że w swojej pracy są zmuszeni wykorzystywać prywatne samochody, a obowiązujące stawki kilometrówki są nieadekwatne do faktycznych kosztów jakie ponoszą wykonując obowiązki służbowe z użyciem prywatnych pojazdów.

Nie będzie innej stawki

Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że nie widzi uzasadnienia dla nowelizacji przepisów rozporządzenia w odniesieniu do konkretnych grup zawodowych. Powołuje się na konsultacje przeprowadzone jeszcze w ubiegłym roku i niejednolite opinie pracodawców listonoszy i leśników w tym zakresie.

Resort informuje jednocześnie, że rozpoczął prace nad systemowym rozwiązaniem kwestii dotyczących zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

- Aktualnie w resorcie infrastruktury są przygotowywane rozwiązania legislacyjne w tym obszarze – wyjaśnia Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiadając na interpelacje poselską w tej sprawie.

Na zmianę stawek musi zgodzić się minister finansów

Ministerstwo wskazuje, że regulacje prawne dotyczące tzw. „kilometrówek” będą wpływały na sektor finansów publicznych oraz na gospodarkę. Dlatego przygotowanie propozycji rozwiązań wymaga przeprowadzenia dokładnych analiz. Wyjaśnia, że zgodnie z aktualnym stanem prawnym przepisy regulujące kwestie „kilometrówek” określone w akcie wykonawczym do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym wydawane są przez ministra właściwego do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Zatem ewentualne zmiany obowiązujących przepisów w tej kwestii wymagają akceptacji ze strony ministra finansów.

Ile wynosi kilometrówka zgodnie z par. 2 rozporządzenia
 Koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe niż:

  1. dla samochodu osobowego
    a)    o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 z 
    ​​b)    o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł,
  2.  dla motocykla - 0,2302 zł,
  3.  dla motoroweru - 0,1382 zł

​Związkowcy chcą je przemnożyć razy 1,2.