To jedno z rozwiązań przewidzianych w projekcie nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw, przyjętym przez rząd 2 grudnia. Zmian będzie więcej:

Wprowadzający pojazdy musi zapewnić sieć demontażu lub punktów zbierania pojazdów

Projekt noweli ustawy zakłada także, że przedsiębiorcy wprowadzający na rynek ponad 1000 pojazdów rocznie (głównie producenci, profesjonalni importerzy), najczęściej nowych, będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach (w praktyce co najmniej 48 stacji lub punktów). Gęstość sieci, czyli rozmieszczenie stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji musi umożliwiać ich łatwe oddanie do zagospodarowania.

Natomiast przedsiębiorcy wprowadzający na rynek nie więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.

Wystawienie nieprawdziwego zaświadczenie o złomowaniu pojazdu może sporo kosztować

Zaproponowano również przepisy, które pomogą zwalczać nieuczciwe i szkodliwe praktyki w obszarze utylizacji zużytych aut. Jeśli przedsiębiorca wyda zaświadczenie o złomowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji, ale faktycznie nie przyjmie go do stacji demontażu lub punktu zbierania, to zostanie mu cofnięta decyzja lub będzie odebrane pozwolenie na prowadzenie działalności dotyczącej gospodarki odpadami.

Zmiany w opłatach za brak sieci

Opłata za brak sieci będzie uzależniona od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono sieci oraz od liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania). Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe będzie nałożenie opłaty proporcjonalnej do stopnia niespełnienia wymagań w zakresie utworzenia sieci.

Projekt ustawy zakłada też obniżenie wysokości dodatkowej opłaty za brak sieci z 50 na 20 proc. kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci.

Opłaty za brak wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów

Wprowadzono opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów dla prowadzących stacje demontażu. Będzie ona wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego, a następnie przekazywana do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 5 proc. z wpływów z tej opłaty będzie stanowiło dochód województwa.

Projektem nowelizacji ustawy zajmie się teraz Parlament.