Prezes UODO w piśmie do Sebastiana Mikosza, prezesa Poczty Polskiej, podaje, że przypadki zgubienia przesyłek zgłaszają mu administratorzy danych osobowych z sektora prywatnego i administracji publicznej oraz sądy. Skargi dotyczą też przesyłek noszących ślady znacznych uszkodzeń: koperty bywają porozrywane lub otwarte, a z niektórych wypadała zawartość.

Konsekwencje zgubienia listu z danymi osobowymi

Mirosław Wróblewski uczula, że tego rodzaju przypadki mogą wiązać się z wysokim ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, wymagających - zgodnie z art. 34 ust. RODO - zawiadomienia osób, których dane dotyczą. Prezes UODO przypomina, że oprócz tzw. danych zwykłych (imię i nazwisko, adres, numer telefonu, PESEL) mogą być to bowiem także dane szczególnej kategorii, wymienione w art. 9 ust. 1 lub 10 RODO, (np. dotyczące zdrowia, wyroków skazujących i czynów zabronionych).

Jeśli naruszenie dotyczy korespondencji sądowej, pojawia się też niebezpieczeństwo wystąpienia negatywnych skutków procesowych. - W przypadku zagubienia części zawartości przesyłki lub jest uszkodzenia strona może zostać pozbawiona możliwości obrony swoich praw, a skutki mogą być nieodwracalne (niektóre dowody, np. oryginały pism, są przesyłane do postępowań drogą pocztową i są nie do odtworzenia w razie ich zagubienia lub zniszczenia) – czytamy w komunikacie UODO.

Organ zwraca też uwagę na możliwość naruszenia dóbr osobistych w postaci chociażby wizerunku, co również może wiązać się z dotkliwą ingerencją w sferę prywatności danej osoby.

Czytaj także: ​27 mln zł kary dla Poczty Polskiej od UODO za "wybory kopertowe"

UODO chce wyjaśnień od Poczty

Prezes UODO zwrócił się do Poczty Polskiej o wyjaśnienie poruszanych kwestii. W szczególności interesuje go odpowiedź na pytania:

  1. Czy Poczta Polska monitoruje efektywność uprzednio wdrożonych środków służących wzmocnieniu bezpieczeństwa przesyłek;
  2. Czy Poczta Polska wdrożyła lub planuje wdrożyć dodatkowe środki bezpieczeństwa w tym zakresie, a jeśli tak, to jakie są to środki oraz w jakim terminie zostały/zostaną wdrożone.

Prezes Wróblewski zapewnia, że dalej będzie monitorował działania Poczty Polskiej, które mają przysłużyć się poprawie bezpieczeństwa świadczonych usług i wyeliminowaniu przypadków naruszeń ochrony danych.