Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

PYTANIE:
Moja firma zorganizowała odbiór zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego od mieszkańców na terenie jednej z gmin, nie jesteśmy wpisani do rejestru działalności regulowanej w tej gminie i nie wygraliśmy przetargu na odbiór odpadów komunalnych w tej gminie. Urząd gminy wysłał do nas pismo, iż działamy nielegalnie, powinniśmy być wpisani do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez gminę i sporządzić sprawozdania półroczne zawierające informację o masie zebranych odpadów komunalnych wraz ze wskazaniem instalacji gdzie zostały przekazane.
Czy możemy organizować zbiórki zużytego sprzętu, działając tylko na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1155, z późn. zm.) - dalej u.z.s.e.e. - oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) - dalej u.o.? Czy organizowanie zbiórki na terenie gmin podlega tylko ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g.?

ODPOWIEDŹ:

Zbieranie zużytego sprzętu elektrycznego i elektrycznego w ramach jednorazowych akcji pozyskiwania tych odpadów wymaga uzyskania zezwolenia na transport odpadów

, a z chwilą utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 u.o. - uzyskania wpisu do tego rejestru (art. 233 ust. 1 u.o.). Oczywiście w przypadku takich akcji podmiot organizujący zbiórkę odpadów aby mógł zgodnie z prawem przyjmować odpady i odpowiedzialność za gospodarowanie nimi, oprócz zezwolenia na transport odpadów powinien również prowadzić przynajmniej zbieranie odpadów rozumiane jako gromadzenie odpadów w określonym miejscu przed ich transportem do miejsca, do którego posiada tytuł prawny, na podstawie wydanego zezwolenia na zbieranie, o którym mowa w art. 41 u.o.
Należy przy tym podkreślić, że takie jednorazowe (mobilne) zbieranie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie jest odbieraniem odpadów komunalnych, o którym mowa w przepisach u.u.c.p.g., gdyż odbieranie odpadów w powyższej ustawie jest traktowane jako odbieranie odpadów z miejsca, które jest źródłem ich powstawania. W przypadku mobilnego zbierania odpadów komunalnych (w tym zużytego sprzętu) podmiot świadczy usługę transportu odpadów pomiędzy ich wytwórcą a miejscem zbierania, które prowadzi podmiot świadczący tę usługę. Tym samym podmiot organizujący zbiórkę odpadów, niebędący podmiotem, który odbiera odpady komunalne od mieszkańców z nieruchomości, na których te odpady powstały, nie ma obowiązku posiadania wpisu do rejestru działalności regulowanej, a tym samym nie obejmuje go również obowiązek sprawozdawczy przewidziany dla podmiotów odbierających odpady komunalne, o którym mowa w u.u.c.p.g.

UZASADNIENIE:
Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością wykonywaną w związku z wyłonieniem danego przedsiębiorcy w ramach przetargu, o którym mowa w art. 6d u.u.c.p.g., albo w przypadku gmin, które nie postanowiły o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na podstawie umowy zawartej z właścicielem tej nieruchomości. Należy jednak zauważyć, że charakterystyczną cechą takiego odbierania odpadów jest jego cykliczność, zgodna z ustalonym harmonogramem i dotyczy to odpadów komunalnych (w tym również zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego) odbieranych zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy z terenu nieruchomości.
Natomiast zbieranie zużytego sprzętu regulowane jest przepisami u.o. W art. 41 ust. 1 u.o. określono zezwolenie na prowadzenie zbierania odpadów, w tym i w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Zabranie od mieszkańców odpadów i ich przewóz do miejsca zbierania stanowi natomiast transport odpadów. Działalność ta jednak nie powinna być traktowana jako odbieranie odpadów komunalnych z gospodarstw domowych, o którym mowa powyżej. Akt u.z.s.e.e. obliguje użytkownika sprzętu elektrycznego bądź elektronicznego przeznaczonego dla gospodarstw domowych do oddania zużytego sprzętu zbierającemu zużyty sprzęt. Użytkownik może więc przekazać zużyty sprzęt zbierającemu zużyty sprzęt, transportując go samodzielnie do zbierającego takie odpady, może zamówić usługę transportu w firmie zbierającej lub jedynie transportującej zużyty sprzęt, może też przekazać zużyty sprzęt przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości działającemu na podstawie umowy z gminą.
Podobne stanowisko w tej sprawie zamieściło Ministerstwo Środowiska pod adresem: 

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.