Jeszcze przed wakacjami branża turystyczna rozpoczęła spotkania z Ministerstwem Rozwoju na temat tzw. mikrotarczy. Ostatnie spotkanie odbyło się we wtorek 21 lipca. Co zaproponował rząd?

 

Rządowe propozycje pomocy dla branży turystycznej

Oddolna Inicjatywa Ratowania Turystyki na swoim profilu na Facebooku napisała, że na chwilę obecną propozycje rządu pełnią rolę hamulcową, a nie ochronna. Przyznają, że na siłę da się nimi osłonić, o ile szybko wejdą w życie. Problem w tym, że ustawa wprowadzająca zmiany musiałaby zostać uchwalona na jednodniowym, ostatnim przedwakacyjnym posiedzeniu Sejmu, zaplanowanym na 6 sierpnia. Tymczasem podobno projekt nie jest w pełni gotowy, a muszą go zgłosić posłowie. Co miałby zawierć?

  • Zwolnienia ze składek ZUS za okres od czerwca do września 2020 roku, o ile firma wykaże 80 proc. spadek obrotów w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Mogłyby z niego skorzystać firmy z PKD: 90.01z 90.02z 53.30z 93.29z 49.39z 79.11a 79.90a 82.30z 93.19z. Składki muszą być jednak opłacone, a po wejściu w życie ustawy, wymagany byłby wniosek o zwrot. To oznacza, że za lipiec składki trzeba opłacić, nawet jak nie firma nie ma przychodów.
  • Świadczenie postojowe dla agencji turystycznych, przewoźników, przewodników i pilotów, ale tylko tych, którzy działają sezonowo, czyli po wrześniu 2019 roku zawiesili prowadzenie działalności. Dodatkowo przewidywane jest trzymiesięczne postojowe dla  przewoźników i agencji turystycznych bez spełnienia kryterium spadku obrotów.
  • Biura sprzedające turystom usługi turystyczne (touroperatorzy) mają uzyskać pomoc w zwrocie pieniędzy za odwołane imprezy. To byłaby forma rocznej pożyczki ze spłatą odroczoną na rok i rozłożoną na sześć lat. prawdopodobnie nieoprocentowanej. W Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym ma powstać specjalny subfundusz. Klient musiał by założyć konto w TFG, by móc odzyskać pieniądze.
  •  

O co walczą firmy turystyczne

Te rozwiązania cieszą branże, ale nie satysfakcjonują. Ich zdaniem także touroperatorzy powinni być objęci zwolnieniami z ZUS i świadczeniem postojowym. Ich zdaniem warunkiem objęcia postojowym nie powinno być prowadzenie działalności sezonowej. Domagają się także do dopłat do "uziemionych" autokarów lub przynajmniej wydłużenia karencji spłat leasingów. Przede wszystkim chcą obniżenia na minimum rok VAT na usługi turystyczne z 23 do 8 proc.