Pytanie
Firma (osoba fizyczna) rozpoczęła budowę hali na własne potrzeby w 2003 r.. VAT naliczony z dokumentów kosztowych (zakup materiałów, usług) związanych z budową hali rozliczany był na bieżąco w kolejnych miesiącach budowy i wykazywany w deklaracji VAT co miesiąc. Hala w rozumieniu inwestycja miała być w przyszłości środkiem trwałym. Środkiem trwałym stanie się dopiero w momencie zakończenia budowy i co równie ważne po końcowych odbiorach technicznych, potwierdzających możliwość przekazania jej do użytkowania, czyli w momencie wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych i amortyzowania. Faktury kosztowe są gromadzone oddzielnie, gdyż suma kwot netto po zakończeniu inwestycji będzie stanowić wartość początkową hali od której będzie wyliczana co miesiąc amortyzacja. Zaznaczam, iż przez cały okres budowy zamiarem firmy było wykorzystywanie hali do własnej działalności, decyzja o sprzedaży została podjęta po zakończeniu budowy przed odbiorami technicznymi.
Czy prawidłowe jest rozumowanie, że momentem koniecznym uznania hali jako środek trwały są odbiory techniczne dopuszczające hale do eksploatacji?
Czy w momencie sprzedaży hali, która nie będzie miała odbioru technicznego potwierdzającego zakończenie inwestycji i uznanie jej za w pełni "sprawny" środek trwały dochodem ze sprzedaży podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie kwota netto z faktury sprzedaży?
Czy podatnik będzie lub nie będzie miał prawa w momencie sprzedaży zaliczyć sobie w koszty sumę kwot netto z faktur (zakup materiałów, usług), nawet z lat wcześniejszych?