Wójt gminy ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie bocznicy kolejowej. Od decyzji odwołanie wniosła spółka, podnosząc naruszenie przepisów poprzez wydanie decyzji z odstąpieniem od analizy przesłanek wymienionych w art. 61 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), czyli przede wszystkim badania tzw. dobrego sąsiedztwa i kontynuacji funkcji.

SKO podtrzymało dotychczasoe stanowisko w sprawie, wskazując na bezzasadność naruszenia przepisów art. 61 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), gdyż działki wskazane we wniosku graniczą z drogą publiczną, z której dostępne są również pozostałe tereny kolejowe, których zabudowa i zagospodarowanie pozwalają na określenie zasad kontynuacji funkcji i sposobu zabudowy i zagospodarowania WSA ustalił, iż kwestią sporną w sprawie było to, czy przepis art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) odnosi się również do obiektu, jakim jest bocznica kolejowa.
WSA rozpatrując skargę stanął na stanowisku, że bocznica kolejowa, będąc obiektem służącym do wykonywania załadunku i wyładunku wagonów lub wykonywania czynności utrzymaniowych pojazdów kolejowych lub postoju pojazdów kolejowych oraz przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu w postaci sieci kolejowej, w skład którego wchodzą również urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz inne urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, które są na niej usytuowane – jest obiektem mającym charakter złożony. Zawiera bowiem elementy o charakterze liniowym, jednocześnie zaś infrastrukturę niezbędną do funkcjonowania tych obiektów.

Stąd niewątpliwie bocznica kolejowa mieści się w zakresie normy wyrażonej w art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). W związku z powyższym prawidłowo przyjęły organy, że w odniesieniu do bocznicy kolejowej nie zachodziła potrzeba badania elementów wymienionych w art. 61 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.).

Na podstawie: Wyrok WSA w Białymstoku z 22 marca 2012 r., sygn. akt II SA/Bk 61/12