Celem projektowanej regulacji jest poprawa warunków wykonywania działalności gospodarczej. Służyć temu ma uproszczenie regulacji, redukcja niektórych obowiązków informacyjnych, doprecyzowanie zagadnień budzących wątpliwości, wsparcie inwestycji oraz poprwa efektywności pracy. Projekt tzw. IV ustawy deregulacyjnej jest wynikiem przyjętej przez resort koncepcji doskonalenia regulacji gospodarczych w oparciu o konkretne problemy zidentyfikowane w praktyce wykonywania działalności gospodarczej. Projektowane zmiany mają być korzystne w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorców. Jak szacują projektodawcy już w pierwszym roku obowiązywania ustawy bilans wprowadzonych rozwiązań wyniósłby ok. 1 mld zł.

1. Ograniczenie obowiązków statystycznych dla przedsiębiorców

Obecnie mikroprzedsiębiorcy są zobowiązani do wypełniania i przekazywani do urzędów statystycznych formularzy sprawozdawczych, co jest znacznym obciążeniem, szczególnie na początku prowadzenia działalności.

Ministerstwo Gospodarki zaproponowało dodanie art. 30a do ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 591 z późn. zm.), wprowadzającego zwolnienie z obowiązku przekazywania danych statystycznych przez pierwszy rok prowadzenia działalności.
Zwolnienie z obowiązku przekazywania danych do GUS nie będzie dotyczyło informacji statystycznych, które są wymagane prawem unijnym lub na podstawie innych zobowiązań międzynarodowych.
 
2. Zmiany w zakresie oznakowania towarów przez przedsiębiorców
Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672) przedsiębiorca wprowadzający towar do obrotu, na terytorium Polski jest obowiązany do umieszczenia na towarze pisemnych informacji określających firmę przedsiębiorcy, jego adres oraz informacji umożliwiających identyfikację towaru.
Zgodnie z interpretacją powyższych przepisów istnieje obowiązek umieszczania na produktach adresu dystrybutora z siedzibą w Polsce.
Zaproponowana w projekcie zmiana polega na doprecyzowaniu tych obowiązków, poprzez odesłanie do oznaczenia "producenta". W ten sposób umożliwione zostanie oznaczenie produktu firmą przedsiębiorcy występującego jako wytwórca. Przedsiębiorca z UE będzie mógł oznaczyć produkt adresem firmy znajdującej się na terytorium UE.
Ponadto, zaproponowano wyłączenie obowiązku oznaczania informacją umożliwiającą identyfikację towaru w przypadku, gdy w sposób oczywisty przeznaczenie towaru wynika z jego istoty.
 
3. Zmiany w podatkach dochodowych
3.1. Uproszczenie rozliczeń podatkowych, w przypadku gdy przyjmowanie zaliczek rejestrowane jest za pomocą kasy rejestrującej
Obecnie, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Przedsiębiorcy mają obowiązek zaewidencjonować pobraną zaliczkę, a jednocześnie zaliczka ta nie stanowi przychodu w podatku dochodowym.
Wymaga to prowadzenia odrębnej ewidencji przyjętych zaliczek, o które należy pomniejszać obrót.
W projekcie zaproponowano ujednolicenie terminu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym z podatkiem od towarów i usług. W przypadku pobrania wpłat na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, podlegających ewidencjonowaniu za pomocą kas, za datę powstania przychodu uważa się dzień pobrania wpłaty.
3.2. Zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu dowozu do zakładu pracy organizowanego przez pracodawcę
Projekt zakłada zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu organizowania przez pracodawcę dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym - art. 21 ust. 1 pkt 14a u.p.d.o.f.
3.3. Zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia bezpłatnej pomocy prawnej
Wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej na rzecz osób objętych pomocą społeczną - zdaniem projektodawców - uzasadnia kompleksowe uregulowanie tego zagadnienia w podatku dochodowym. Projekt przewiduje zwolnienie z podatku wartości nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez osobę korzystającą z pomocy społecznej z tytułu pomocy prawnej świadczonej na rzecz tej osoby.
 
4. Zmiany w podatku VAT
4.1. Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)
Ustawowym terminem zapłaty podatku VAT z tytułu importu towarów jest - zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. - termin 10 dni licząc od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych. Termin ten jest zbieżny z terminem płatności należności celnych.
Podatnicy korzystający z procedury uproszczonej mogą rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.
Przedsiębiorcy posiadający status AEO tzw. upoważniony podmiot gospodarczy korzystają z ułatwień w zakresie obsługi wprowadzonych przez Służbę Celną, ale nie mają uprawnień takich jak podatnicy korzystający z procedury uproszczonej.
Resort gospodarki proponuje dodanie ust. 12 do art. 33a u.p.t.u., który będzie uprawniał podatników VAT posiadających status AEO do rozliczania podatku w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.
W projekcie podkreślono, że podobne rozwiązania stosowane są w wielu krajach UE, tj. w Niemczech, Holandii, Słowacji, Czechach, Litwie, Estonii, na Węgrzech i w Austrii. Płatności z tytułu podatku VAT są regulowane w okresie od 45 do 90 dni.
4.2. Zniesienie obowiązku uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT
Podatnicy VAT przed dokonaniem pierwszej czynności są zobowiązani złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Zgodnie z art. 96 ust. 4 u.p.t.u. naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie (VAT-5) jako "podatnika VAT czynnego" lub "podatnika VAT zwolnionego". Potwierdzenie rejestracji podlega opłacie skarbowej w wysokości 170 zł, która powinna być uiszczona przed złożeniem zgłoszenia.
Jednocześnie, zgodnie z art. 96 ust. 13 u.p.t.u., naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić, na wniosek zainteresowanego, którym może być zarówno podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Z tego tytułu opłata skarbowa wynosi 21 zł.
W projekcie zaproponowano by potwierdzenie zarejestrowania było wydawane wyłącznie na wniosek zainteresowanego. Zdaniem projektodawców obniży to koszty związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej.