Rada gminy ustaliła stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zdecydowała między innymi o wysokości opłaty ryczałtowej dla nieruchomości z domkami letniskowymi oraz dla nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe.

Ten zapis uchwały zaskarżył prokurator.

Zwrócił uwagę, iż wyliczenia opłaty zostały opracowane w oparciu o ilość odpadów komunalnych wytworzonych i odebranych z całego terenu gminy.

Z tego powodu wyliczenie jest nieprawidłowe, a sam akt prawa miejscowego został uchwalony z naruszeniem delegacji ustawowej.

WSA przyznał rację prokuratorowi.

Sąd zwrócił uwagę, iż ustawodawca wprowadził roczną, ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami dla nieruchomości letniskowych wykorzystywanych sezonowo.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Opłata ta płatna jest raz w roku ryczałtem. Nie zależy od rzeczywistej ilości odpadów gromadzonych na danej nieruchomości, jest bowiem obliczana w stosunku do średniej ilości odpadów powstających na takich nieruchomościach.

Tymczasem przyjęte przez radę wyliczenia zostały opracowane w oparciu o ilość odpadów w oparciu o ilość odpadów komunalnych wytworzonych, odebranych i poddanych zagospodarowaniu z całego terenu gminy.

Rada nie wprowadziła rozróżnienia w zakresie ilości odpadów komunalnych powstających właśnie na nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe lub nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe – uznał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 9 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 892/16, nieprawomocny  

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów