Rada gminy ustaliła stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zdecydowała między innymi o wysokości opłaty ryczałtowej dla nieruchomości z domkami letniskowymi oraz dla nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe.
Ten zapis uchwały zaskarżył prokurator.
Zwrócił uwagę, iż wyliczenia opłaty zostały opracowane w oparciu o ilość odpadów komunalnych wytworzonych i odebranych z całego terenu gminy.
Z tego powodu wyliczenie jest nieprawidłowe, a sam akt prawa miejscowego został uchwalony z naruszeniem delegacji ustawowej.
WSA przyznał rację prokuratorowi.
Sąd zwrócił uwagę, iż ustawodawca wprowadził roczną, ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami dla nieruchomości letniskowych wykorzystywanych sezonowo.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Opłata ta płatna jest raz w roku ryczałtem. Nie zależy od rzeczywistej ilości odpadów gromadzonych na danej nieruchomości, jest bowiem obliczana w stosunku do średniej ilości odpadów powstających na takich nieruchomościach.
Tymczasem przyjęte przez radę wyliczenia zostały opracowane w oparciu o ilość odpadów w oparciu o ilość odpadów komunalnych wytworzonych, odebranych i poddanych zagospodarowaniu z całego terenu gminy.
Rada nie wprowadziła rozróżnienia w zakresie ilości odpadów komunalnych powstających właśnie na nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe lub nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 9 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 892/16, nieprawomocny