Inspektor nadzoru budowlanego nakazał spółce wykonanie rozbiórki przyczepy, w której prowadziła sprzedaż uliczną.

Organ uznał, iż przyczepa stanowi tymczasowy obiekt budowlany, a inwestor nie uzyskiwał zgody właściwego miejscowo organu architektoniczno – budowlanego na jej posadowienie.

Spółka odwołała się do sądu administracyjnego. Jej zdaniem organ błędnie przyjął, że sprawna technicznie, posiadająca tablice rejestracyjne i aktualne ubezpieczenie komunikacyjne OC przyczepa samochodowa jest tymczasowym obiektem budowlanym, a w konsekwencji - błędne orzeczono nakaz rozbiórki.

WSA nie zgodził się z taką argumentacją.

Sąd wyjaśnił, iż fakt zarejestrowania obiektu jako pojazdu mechanicznego i zawarcia związanej z tym faktem umowy ubezpieczenia OC nie stoi na przeszkodzie uznaniu tego obiektu za obiekt budowlany. Zarejestrowanie pojazdu mechanicznego i zawarcie umowy OC stanowi dodatkową cechę obiektu, jednak nie wyklucza ona uznania go za obiekt poddany regulacjom Prawa budowlanego.

Sąd zwrócił uwagę, iż ustawowa definicja tymczasowego obiektu budowlanego nie wyklucza potraktowania zarejestrowanych przyczep jako kiosków ulicznych, jeżeli zostały one przeznaczone do prowadzenia w nich stałej działalności handlowej w określonym miejscu.

Również przepisy dotyczące prowadzenia ruchu drogowego nie zawierają normy zakazującej jednoczesnego traktowania przyczep jako obiektów budowlanych.

Zatem potencjalna możliwość przemieszczania różni przyczepę od innych kiosków, w których prowadzona jest działalność handlowa, jednakże cecha ta w żaden sposób nie wpływa na realizację podstawowej funkcji, jaką jest działalność handlowa – uznał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Krakowie z 8 kwietnia 2015 r., sygn. akt II SA/Kr 121/15, nieprawomocny