Karta charakterystyki powinna stanowić zbiór informacji o niebezpiecznych właściwościach substancji lub preparatu oraz zasadach i zaleceniach ich bezpiecznego stosowania. Takie zasady i zalecenia często różnią się w szczegółach w określonych krajach. Może to dotyczyć to np. przepisów ochrony pracy pracowników i obowiązków pracodawców wynikających z tych przepisów. Takie informacje zawarte są np. w punkcie 8 karty. Także informacje dotyczące postępowania z odpadami powinny uwzględniać przepisy prawa krajowego. Przepisy Dyrektywy nr 91/155 podają, że w odpowiednich punktach należy uwzględnić wymagania przepisów prawa krajowego a nawet regionalnego.
Polskie rozporządzenie w sprawie karty charakterystyki odwołuje się wprost do rozporządzenia REACH regulującego zakres i sposób ich sporządzania.
Kontrola i weryfikacja kart charakterystyki
Obowiązek sporządzania odpowiadających wymaganiom kart charakterystyki spoczywa na osobach wprowadzających substancję lub preparat niebezpieczny do obrotu. Czy jednak, z uwagi na trudności, z jakimi mogą spotkać się przedsiębiorcy prowadzący małe i średnie zakłady, karta charakterystyki nie powinna być weryfikowana przez inspektora do spraw substancji i preparatów chemicznych? Wydawałoby się to dobrym rozwiązaniem, gdyby nie fakt, że w ustawie z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych określającej obowiązki inspektora nie ma obowiązku weryfikowania kart charakterystyki. Jedynie w razie stwierdzenia, że karta charakterystyki nie zawiera wymaganych informacji, inspektor zobowiąże, w drodze decyzji, do jej uzupełnienia w określonym terminie. Należy także pamiętać, że nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy przez osoby wprowadzające substancje lub preparaty do obrotu i stosujące je w działalności zawodowej sprawuje Inspekcja Sanitarna oraz:
• Inspekcja Ochrony Środowiska - w zakresie zagrożeń dla środowiska;
• Państwowa Inspekcja Pracy - w zakresie nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów ustawy przez pracodawców;
• Inspekcja Handlowa - w zakresie oznakowania opakowań jednostkowych substancji niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych w sprzedaży hurtowej i detalicznej;
• Państwowa Straż Pożarna - w zakresie właściwego oznakowania miejsc składowania substancji i preparatów, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1-5;
• Straż Graniczna i organy celne - w zakresie przestrzegania zakazów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 31 ust. 1, w części dotyczącej przywozu substancji i preparatów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zakazów określonych w przepisach Unii Europejskiej dotyczących eksportu i importu niebezpiecznych chemikaliów.
Dlatego jedynie te organy są upoważnione do kontroli prawidłowości sporządzania kart charakterystyki.








