Wymagania dotyczące kart charakterystyki zawarte są w Tytule IV rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów, utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę Rady 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/1993 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. U. Unii Europejskiej seria L. nr 396 z 30 grudnia 2006 r., zmiany Dz. U. UE seria L. nr 136 z 29 maja 2007 r.) - Informacje w łańcuchu dostaw, natomiast wytyczne do ich sporządzania są opisane w załączniku II do rozporządzenia.
Karta charakterystyki powinna stanowić zbiór informacji o niebezpiecznych właściwościach substancji lub preparatu oraz zasadach i zaleceniach ich bezpiecznego stosowania. Takie zasady i zalecenia często różnią się w szczegółach w określonych krajach. Może to dotyczyć to np. przepisów ochrony pracy pracowników i obowiązków pracodawców wynikających z tych przepisów. Takie informacje zawarte są np. w punkcie 8 karty. Także informacje dotyczące postępowania z odpadami powinny uwzględniać przepisy prawa krajowego. Przepisy Dyrektywy nr 91/155 podają, że w odpowiednich punktach należy uwzględnić wymagania przepisów prawa krajowego a nawet regionalnego.
Polskie rozporządzenie w sprawie karty charakterystyki odwołuje się wprost do rozporządzenia REACH regulującego zakres i sposób ich sporządzania.

Kontrola i weryfikacja kart charakterystyki

Obowiązek sporządzania odpowiadających wymaganiom kart charakterystyki spoczywa na osobach wprowadzających substancję lub preparat niebezpieczny do obrotu. Czy jednak, z uwagi na trudności, z jakimi mogą spotkać się przedsiębiorcy prowadzący małe i średnie zakłady, karta charakterystyki nie powinna być weryfikowana przez inspektora do spraw substancji i preparatów chemicznych? Wydawałoby się to dobrym rozwiązaniem, gdyby nie fakt, że w ustawie z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych określającej obowiązki inspektora nie ma obowiązku weryfikowania kart charakterystyki. Jedynie w razie stwierdzenia, że karta charakterystyki nie zawiera wymaganych informacji, inspektor zobowiąże, w drodze decyzji, do jej uzupełnienia w określonym terminie. Należy także pamiętać, że nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy przez osoby wprowadzające substancje lub preparaty do obrotu i stosujące je w działalności zawodowej sprawuje Inspekcja Sanitarna oraz:
• Inspekcja Ochrony Środowiska - w zakresie zagrożeń dla środowiska;
• Państwowa Inspekcja Pracy - w zakresie nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów ustawy przez pracodawców;
• Inspekcja Handlowa - w zakresie oznakowania opakowań jednostkowych substancji niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych w sprzedaży hurtowej i detalicznej;
• Państwowa Straż Pożarna - w zakresie właściwego oznakowania miejsc składowania substancji i preparatów, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1-5;
• Straż Graniczna i organy celne - w zakresie przestrzegania zakazów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 31 ust. 1, w części dotyczącej przywozu substancji i preparatów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zakazów określonych w przepisach Unii Europejskiej dotyczących eksportu i importu niebezpiecznych chemikaliów.
Dlatego jedynie te organy są upoważnione do kontroli prawidłowości sporządzania kart charakterystyki.