Rada miejska ustaliła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta.
Wprowadziła między innymi zapis, iż pojemniki, worki i kontenery do zbierania odpadów komunalnych powinny być ustawione w granicach nieruchomości, w miejscu wydzielonym, na równej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
Rada nałożyła również na właściciela nieruchomości obowiązek utrzymywania w czystości miejsca ustawienia pojemników, worków i kontenerów do zbierania odpadów komunalnych.
Wojewoda wniósł skargę na uchwałę do sądu administracyjnego.
WSA zgodził się, iż zapisy uchały są przejawem dowolnej inicjatywy ustawodawczej.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Sąd podkreśił, iż obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym wynika już z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250 z późn. zm.).
Natomiast nałożenie dodatkowych obowiązków w postaci miejsca wydzielonego, na równej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota oraz utrzymywania w czystości miejsc ustawienia pojemników, worków i kontenerów do zbierania odpadów komunalnych wykracza poza delegację ustawową.
Tak nałożone obowiązki mogą okazać się niewykonalne z uwagi na specyfikę nieruchomości, szczególnie w przypadku nieruchomości znajdujących się w zwartej zabudowie – zwrócił uwagę sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 7 marca 2017 r., sygn. akt II SA/Łd 995/16, nieprawomocny