WSA we wcześniejszym orzeczeniu wstrzymał wykonanie decyzji środowiskowej dotyczącej  budowy terminala w Świnoujściu na wniosek organizacji międzynarodowej Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam.

Wpływ portu na obszar chroniony

Świnoujście w 2024 r. zaskarżyło decyzję lokalizacyjną dla terminala wydaną przez wojewodę zachodniopomorskiego, zaś organizacja niemiecka Lebensraum Vorpommern jesienią 2023 r. zaskarżyła pierwszą decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie. Zarzucono tej decyzji, że nie został uwzględniony wpływ inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza. W postępowaniu odwoławczym prowadzonym przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w 2024 r. Zarząd Miejski Portów Szczecin i Świnoujście musiał uzupełnić dokumentację.

W lutym br. GDOŚ wydała decyzję środowiskową, która znów została zaskarżona przez niemiecką organizację ekologiczną.

Sędzia sprawozdawca Anita Wielopolska wyjaśniała, że po analizie obszernego materiału dowodowego sąd doszedł do przekonania, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w żaden sposób nie uchybił obowiązującym przepisom.

- Przeprowadził niezbędne uzgodnienia z organami, otrzymał stosowne opinie, rozpoznał wszystkie zarzuty, które zostały wniesione w odwołaniach – wyjaśniała sędzia Wielopolska. - Trzeba podkreślić, że wbrew temu, co twierdzi niemieckie stowarzyszenie, ich uwagi i sugestie zostały uwzględnione. Były przeprowadzone konsultacje, w tym również transgraniczne i zostały one zakończone protokołem, do którego włączone zostały wszystkie ustalenia – dodała.

Raport środowiskowy był uzupełniany

Sędzia zwróciła również uwagę, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska przeanalizowała i odniosła się do wszystkich zarzutów podniesionych przez niemiecką organizację, zaś inwestor, czyli Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście został wezwany do uzupełnienia raportu środowiskowego i spełnił ten obowiązek.

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, w formie tzw. portu zewnętrznego, to jeden z największych projektów polskiej gospodarki morskiej. Ma on kosztować ok. 2,5 mld zł, a  infrastruktura morska ok. 10 mld zł. Zaprojektowany jest do obsługi największych statków transoceanicznych (do 400 m), które wpływają na Bałtyk.

Przedsięwzięcie koordynuje Ministerstwo Infrastruktury.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 4 sierpnia 2025 r., sygnatura akt IV SA/Wa 1079/25

 

Nowość
Prawo ochrony środowiska. Przed egzaminem
-10%
Nowość

Anna Barczak, Anna Haładyj, Marta Woźniak

Sprawdź  

Cena promocyjna: 44.1 zł

|

Cena regularna: 49 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 34.3 zł