"PAIiIZ oficjalnie zmienia nazwę. Zmiana podyktowana jest rozszerzeniem zakresu działalności Agencji. Zadaniem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, obok obsługi inwestorów w Polsce, będzie wspieranie ekspansji polskich przedsiębiorstw za granicą" - poinformowała w piątek PAP spółka.

 
PAIH będzie działać w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, integrującej rządowe agencje rozwojowe.
 
Według wiceministra rozwoju Tadeusza Kościńskiego PAIH będzie kluczowym elementem przeprowadzanej w Polsce reformy polskiej dyplomacji ekonomicznej. "Agencja, działająca w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, będzie koordynować wszystkie instrumenty operacyjne, misje gospodarcze, targi, czy programy dedykowane poszczególnym rynkom lub branżom. Jej zadaniem będzie również promocja polskiej gospodarki i przyciąganie zagranicznych inwestycji do Polski" - wskazuje wiceszef MR.
 
Prezes PAIH Tomasz Pisula podkreśla, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu będzie pierwszą w historii Polski instytucją, oferującą tak kompleksowe wsparcie zagranicznej ekspansji polskich firm. "Agencja będzie miała zdecydowanie bogatszą ofertę, skierowaną nie tylko do inwestorów zagranicznych, ale także do polskich przedsiębiorców" - zauważa.
 
"Agencja zmienia nie tylko nazwę i zakres obowiązków. Zmieniamy charakter i sposób funkcjonowania. W nowym modelu Agencja będzie zorientowana na cele, dzięki czemu będzie bardziej efektywna i probiznesowa" – dodaje Pisula.
 
Wojciech Fedko z zarządu PAIH wskazuje, że Agencja otwiera biura tam, gdzie polskie firmy już działają, albo na rynkach potencjalnie dla nich atrakcyjnych. Dodaje też, że trwa rekrutacja personelu do zagranicznych placówek.
 
Inny przedstawiciel zarządu spółki, Krzysztof Senger zaznacza, że PAIH nie przestanie obsługiwać projektów inwestycyjnych w Polsce. "Agencja ma w tym wieloletnie doświadczenie. Mamy kompetentny zespół ds. inwestycji zagranicznych, z wieloma sukcesami na koncie, jak choćby ostatnimi projektami Volkswagena, Mercedesa czy LG Chem" – mówi Krzysztof Senger.
 
W ramach przekształcenia PAIiIZ w PAIH już likwidowane są podlegające Ministerstwu Rozwoju Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI), a w ich miejscu powoływane są biura handlowe bliżej centrów biznesowych i pozbawione rozbudowanej obsługi oraz otoczki dyplomatycznej np. w Singapurze, Teheranie, Nairobi, Szanghaju i Ho Szi Min. Docelowo ma być ok. 70 takich placówek.
 
W 2017 r. budżet PAIH ma wynieść ok. 36 mln zł. Docelowo ma wynieść do 200 mln zł. (PAP)