Pytanie
Osoba fizyczna (podatnik) prowadząca działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego prowadzi ewidencję w PKPiR. Zgodnie z podpisanymi z ubezpieczycielami umowami od wystawionych w imieniu i na rzecz ubezpieczyciela polis otrzymuje prowizję. Prowizja ta należna jest nie w chwili wystawienia polisy, lecz po realizacji płatności raty na konto ubezpieczyciela w części odpowiadającej wpłaconej racie. O wysokości przysługującej prowizji podatnik dowiaduje się z informacji otrzymanej od ubezpieczyciela. Informacje o wysokości prowizji w większości przypadków wystawiane są przez ubezpieczycieli po zakończeniu miesiąca, którego dotyczą, tj. w którym otrzymali zapłatę od klienta. Forma przekazywanych informacji jest różna.
1. Zestawienia należnych prowizji, na podstawie których podatnik wystawia faktury.
2. Noty wystawione przez ubezpieczyciela.
3. Samofakturowanie przez ubezpieczyciela zapłata należnej prowizji na konto podatnika dokonywana jest na podstawie ww. dokumentów, czyli w miesiącu wystawienia informacji lub później.
W jakim momencie podatnik powinien rozpoznać przychód?
Pod jaką datą ująć prowizję w ewidencji:
a) w dacie wystawienia dokumentu przez ubezpieczyciela czyli uzyskania informacji o należnej prowizji;
b) na koniec miesiąca, za który ubezpieczyciel sporządza zestawienie tj. w którym ubezpieczyciel otrzymał wpłatę od klientów?