Spółka wniosła skargę na stanowisko zarządu dzielnicy śródmieście m.st. Warszawy dotyczącą wyrażenia zgody na zawarcie umów dzierżawy bez konieczności organizowania konkursu ofert.

W odpowiedzi na skargę zarząd dzielnicy wyjaśnił, iż do właściwości sądów administracyjnych należą sprawy związane z wykonywaniem przez samorząd terytorialny władzy publicznej.

Natomiast kwestie związane z gospodarowaniem mieniem samorządu, takie jak oddawanie tego mienia w najem czy dzierżawę są zwykłymi czynnościami cywilno-prawnymi.

W konsekwencji spory powstałe na tym gruncie należą do właściwości sądów powszechnych.

Spółka wniosła skargę do sądu administracyjnego.

NSA wyjaśnił, iż działania i akty prawne podejmowane przez organy samorządu terytorialnego mogą być kwalifikowane jako działania z zakresu wykonywania administracji publicznej, mimo, że zmierzają do wywołania w przyszłości skutków cywilnoprawnych.

Tak więc nie można z góry przyjąć założenia, że uchwała, która pozostaje lub może pozostawać w związku ze sprawą cywilną – nie jest sprawą z zakresu administracji publicznej.

Więcje informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis Budowlany
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Zdaniem sądu stanowisko zarządu dzielnicy, zmierzające do podjęcia czynności które wywołują skutki cywilnoprawne, w postaci zawarcia umowy dzierżawy bez konieczności organizowania konkursu ofert, należy do spraw z zakresu administracji publicznej.

Co oznacza, iż podlega ono kontroli sądowoadministracyjnej.

Sąd zwrócił uwagę, iż zarząd dzielnicy wyraża swoją wolę w formie uchwał, dlatego też pomimo, iż zaskarżony akt został określony jako "stanowisko" stanowi uchwałę.

Na podstawie:
Postanowienie NSA z 24 września 2015 r., sygn. akt I OSK 1981/15, prawomocne