Właściciel gruntów wszczął procedurę związaną z zalesianiem części swoich działek i uzyskaniem na ten cel pomocy finansowej.


Następnie złożył wniosek o przyznanie mu dopłat bezpośrednich m.in. także do działek rolnych położonych na działkach zgłoszonych wcześniej do zalesienia.


Kierownik Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ustalił, iż część gruntów zgłoszonych do płatności bezpośrednich została zalesiona. W związku z tym powierzchnia uprawniona do dopłaty bezpośredniej różniła się od powierzchni zadeklarowanej we wniosku o ponad 50%, co spowodowało, iż organ zadecydował o odmowie przyznania płatności i nałożeniu 3-letniej sankcji.


W odwołaniu wnioskodawca argumentował, że nie ma przepisu prawa wykluczającego możliwość przyznania płatności bezpośredniej i płatności na zalesianie w tym samym roku kalendarzowym do tych samych gruntów.


NSA nie zgodził się ze stanowiskiem właściciela gruntów.


Zdaniem sądu nie można ubiegać się o dopłaty bezpośrednie do gruntów zalesionych. Wynika to z faktu, iż gruntu zalesionego nie można utrzymać w dobrej kulturze rolnej. Co w przypadku trwałych użytków zielonych polega na przynajmniej jednorazowym koszeniu przed 31 lipca lub są na nich wypasane zwierzęta w okresie wegetacyjnym traw. Grunt rolny po zalesieniu przestaje być trwałym użytkiem zielonym (łąką lub pastwiskiem), zatem nie kwalifikuje się do płatności bezpośrednich – podkreślił NSA.


Na podstawie:
Wyrok NSA z 15 października 2013 r., sygn. akt II GSK 958/12, prawomocny